Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Friday, December 31, 2010

Lama dan Sibuk

Salam 1Malaysia..

Bila aku check orang melawat blog aku..hmm..ramai jugak ye walau lama aku xupdate.. sibuk campur sedikit malas2 nak menaip..hehe..

Apapun aku rasa sesekali kena post jugak apa yang aku buat setelah lama mendiamkan diri..Yang lama2 sangat susah nak refresh balik, yang lepas exam final kira sibuk la jugak,,tetambah dengan menyibuk sekali..haha..

Tapi kali ni aku taknak hurai lagi, cuma just highlightkan saja aktiviti tersebut..hurai tu lain masa sebab banyak sangat cerita dalam cerita..hee..



Lepas exam je aku berhajat nak menetap kat UTM sambil nak wat PSM, tapi aku tangguhkan dulu sebab ia bukan perkara desak masa itu, so aku buta xtiviti sendiri sambil ikut kwan buat part time sehari..dapatlah RM50..kira rezeki halal la tu..

Lepas tu hajat nak balik aku tangguh lagi 10 Dis xjadi sebab aku diajak oleh kwan pada 7hb join Dikir barat..kumpulan Kedrat Citra Dewaana KTDI wakili ke FESTKUM 2010..UTM masuk 7 acara termasuk dikir barat..

So latihan memang intensif sebab kalau xsilap hari Ahad 12 hb tu buat persembahan kat Seagate..Kat JB..dekat City Square..dekat singapore..bersama Boria UTM..Penat tu lumrah..makin lama makin semangat plak..hehe

14hb kami bertolak dari UTM ke USM P.Pinang..terpaksa berlatih lebih sebab penganjur awalkan waktu pertandingan dari 17dis ke 16 dis..apapun ok..15 Dis tu sound check..

16 hb malam tu UTM lawan USM(tuan rumah)..pengacara memang kelakar gila2..memang menjadi dikir kali ni..Tapi ada kesilapan2 awak2 yang lumrah..Tapi UTM kira perform ok jugak..dapat sokongan rombongan UTM dari UNIMAP..malam tu saja 8 universiti berentap..Usim kuhulur salam kesian untuk dikir barat mereka..UMS pula minum air atas pentas..siap kongsi fat choi lagi..haha

17 Dis pagi rehat, petang gi Queensbay Mall..besar gak Mall ni..jalan2 sampai petang..ada tengok wayang,,main game,cuci mata(lain bunyinye tuh)..

17 hb malam sesi kedua, ada 6 universiti lagi berentap..Uitm memang menyerlah..geng2 kebangsaan pun ramai dalam awok2 diorang termasuk tukang karut,Isey..diorang layak menang..

18 petang gi Georgetown jalan2..beli jeruk buat hadiah...jeruk sini pulak murah2. 19 hb kul 4.30 pagi kena bangun sebab kul 5 bertolak ke Unimap Perlis..sebab ada yang buang air lama sangat..kami sampai lwt setengah jam dari lokasi...so takleh masuk RTM1 dalam selamat pagi Malaysia..takpe seronok jugak..hehe

19 Petang gi Padang Besar..hujung Perlis..gi jalan2 sana..hoi..boleh tahan gak..sana barang2..
19 maghrib kat asrama Unimap..mandi.,,pakai uniform dikir sebab ada majlis penutup bersama Raja Perlis..
Malam tu makan kenyang..Hehe..boleh masuk TV lagi..sebab aku join delegasi UTM naik pentas..cuma kena berdiri sekejap..
Lepas majlis terus tido kat UNIMAP...dan stay bersama mereka yang mahu balik kelantan. sebab bas UTM betolak malam tersebut..

20hb pagi bertolak ke Jitra rumah teman..sementara 9 rakan lain balik Kelantan.. Melancong sambil melencong..visit Pusat Sains Negara, Museum Padi..Alor Setar..semua adalah aktiviti peribadi di Kedah..xboleh cerita panjang..simpan dihari tua nanti..hehe.

 Di Museum Padi

Deja Vu 

  
22hb pagi bertolak balik...sampai petang kat KB..OK lah..seronok..
23,24 rehat kat rumah..24dis malam tu tido rumah kwan..bersama kawan2..sebab 25dis ada Program PGMK kelantan(Pengerak Generasi Muda Kelantan) dan Belia 4B Rantau Panjang. Sibuk juga hari tu..ada Program Smart Solat dan Cara memandikan jenazah HIV..

Ditakdirkan aku terpilh jadi model tukang memandikan jenazah..huhu..rasa macam Doctor..sesekali jadi selebriti.hhaha..pakai pakaian sebijik macam tukang bedah kat Hospital.. Kali ni dapat masuk Sinar Harian..
Memang selebriti..

Dimana kedudukan saya?Boleh teka..One Malaysia lagi 


26 rehat sambil bincang pasal penubuhan cawangan PGMK Bukit Marak..Aku jadi Pengerusi Tetap..harap2 ini akan menjadi Platform bersama rakan2 memantapkan anak2 muda kelantan..

27 malam bertolak balik ke UTM..Orait..Buka buku baru..Bye.Terima Kasih..

Sunday, November 14, 2010

Seks sama dengan cinta?


Apakah seks sama dengan cinta?

Banyak remaja (terutama remaja wanita) yang melakukan hubungan seks bukan kerana mereka secara fizikal ingin melakukannya, namun hanya kerana mereka percaya bahwa mereka perlu memberikan kepuasan seksual kepada teman lelakinya agar tetap mencintai mereka. Mereka berfikir bahwa seks merupakan bukti cinta, mungkin juga kerana pasangannya selalu mengatakan perkara-perkara yang sedemikian.

Malangnya, pada beberapa kes, setelah mendapatkan seks, si lelaki justru memutuskan hubungan dan menganggap pasangannya "bukan wanita yang baik-baik". Perkara ini tentu sangat tidak adil bagi si wanita. Kalaupun pada saat melakukan hubungan seks si lelaki menggunakan kondom sebagai proteksi terhadap kehamilan dan infeksi jangkitan seksual, masih ada satu hal yang tidak boleh diproteksi, yaitu hati dan perasaan. Tentu, ditinggalkan kekasih hati akan terasa sangat menyakitkan, apalagi bila kita sudah merasa menyerahkan segala-galanya pada si dia.

Kerana itulah, kita harus berfikir seribu kali sebelum mengatakan "ya" pada hubungan seksual sebelum pernikahan. Fikirkan lagi konsekuensi yang boleh terjadi pada diri kita dan pasangan kita. Jangan mahu jadi korban, dan jangan membuat orang lain menjadi terkorban dari perilaku kita yang tidak bertanggung jawab. Kalau kita memang benar-benar cinta, tentunya kita akan sabar untuk menunggu saat yang paling tepat untuk melakukan hubungan seks (selepas pernikahan), dan tidak akan dengan mudah mengatasnamakan cinta demi seks atau seks demi cinta.

Nah dengan ini, kita mesti ingat bahwa masa remaja ini masa belajar, begitu juga dalam perkara tentang cinta. Selain menyikapinya dengan wajar, jangan lupa untuk menikmatinya. Jatuh cinta di masa remaja semestinya membawa kesenangan yang sifatnya positif bagi kedua belah pihak. Membuat kita lebih semangat belajar di sekolah dan menatap dunia dengan lebih cerah.

Makanya, kalau anda merasa bahwa pasangan anda (atau gaya parcintaan anda) membuat anda tidak bahagia, apalagi kalau sampai melibatkan kekerasan baik dalam bentuk fizikal, emosional, maupun seksual, mungkin sudah waktunya untuk meninjau kembali hubungan anda. Fikir lagi, mahu terus atau berhenti di sini sahaja. Kalau bingung, anda boleh meminta bantuan dari ibu bapa, guru, atau kaunseling ke Youth Center berdekatan.

Ulasan A.Suhaimi AM


Apabila kita menyebut perkataan "seks", kita sering malu berbicara. Ya,memang benar sebagai remaja yang masih belum pernah memikir soal mendalam kehidupan pastinya berfikir begitu. Namun perkara yang tidak diambil peduli pasti akan membawa "sial" dikemudian hari. Bila berkait dengan remaja, memang merekalah antara orang yang tidak tahu apa-apa. Baru hendak belajar mengenai cinta. Yang menjadi mangsa merekalah juga. 

Cuba kita fikir, dan selami secara mendalam, apa yang kita faham mengenai seks ini. Apakah?Kenapakah?Bilakah?Siapakah?.Tentu banyak sekali persoalan yang kita boleh timbulkan. Lupakah kita setiap hari kita dihidang oleh kes-kes buang bayi, kes tangkap basah dan kes remaja bunuh bayi. Tidakkah kita terfikir tentang kenapa Ketua Menteri Melaka menubuhkan sebuah sekolah hamil? Kes sekolah dapat anak(pelajar lahirkan anak), kisah Datin Rosmah isteri PM ke Belgium melawat pihak disana mengurus Pusat Penjagaan Remaja Hamil(kes ini dipolitikkan Ustaz Idris,PAS). Semua kes tersebut menjurus kepada persoalan asas iaitu seks demi cinta. 






Ya, ianya keperluan batin manusia, tiada siapa dapat mempertikaikannya. Namun dalam agama Islam, ianya perkara yang dihalalkan apabila sudah berkahwin, yakni sudah sah menjadi suami isteri. Cubalah merujuk mana-mana agama lain, seks sebelum kahwin adalah sesuatu yang diharamkan. Apatah lagi kita sebagai umat Islam,terdidik dengan agama, namun masih terjerumus dalam gejala maksiat ini.




Dalam banyak kes, remaja adalah golongan yang paling banyak terlibat dalam kes seks luar nikah, dan yang pasti, wanitalah yang menjadi mangsa penodaan lelaki atas nama Cinta. Cinta pun cinta juga, kalau setakat nak puaskan nafsu serakah lelaki, lebih baik jangan bercinta. Bagi yang muda remaja, mereka mudah dipengaruhi nafsu tanpa berfikir panjang, apatah lagi berfikir semasak-masaknya. Kerana dipujuk lelaki dengan rayuan, bersama bantuan syaitan, maka kehormatan diri sanggup mereka serahkan bagi membuktikan cinta mereka. Ketika ini tiada lagi terdetik tentang dosa, halal haram.

Memanglah seronok semasa melakukannya, kenikmatan hidup. Bila dah mengandung, dua-dua mulalah panik tak tahu nak buat apa, lelaki akan mula tinggalkan, perut makin lama makin membesar, terpaksa taggung seorang diri. Bila sampai masa maka lahirlah anak luar nikah di dunia. Maka mahu menutup malu, anak tadi dicampak kedalam sungai, atau ditempat pembuangan sampah. Jika bernasib baik dijumpai orang, jika tidak menjadi makanan biawak atau anjing-anjing liar. Sudahlah tidak menjaga anak sendiri, membunuh pula mereka. Padahal bayi tersebut lansung tidak bersalah.


Bayi dibuang merata-rata

?

Ada juga kes sampai kecewa ditinggal teman lelaki, jalan diambil ialah membunuh diri. Inilah akibat jika tiada pegangan agama Islam yang teguh. Silapnya ialah ianya berlaku semasa ia remaja, iaitu masa mereka memperteguh agama dalam diri. Ada juga kes sehingga menjadi trauma dan gila, yang mengalami delusi berpanjangan, seumur hidup. Jika bernasib baik, mampu diselamatkan seperti dihantar ke Raudhatul Sakinah, jika tidak, terus mengulangi dosa yang sama. Ini yang dikatakan kenikmatan sekejap, derita yang berpanjangan, kenikmatan beberapa minit, penderitaan bertahun-tahun.

FIKIR
Pernahkan kita berfikir mengenai permasalahan ini?Ya..tentu sekali, cuma jika sudah cinta, tiada lagi apa yang dapat menghalangnya. Gunung sanggup didaki, sungai sanggup direnangi, apatah lagi menyerahkan kehormatan diri, bukan susah sangat. Ingatlah wanita, bagi lelaki, tiada apa yang rugi, tidak tumpul pisau yang menghiris, berbanding putus,luka,kesakitan tidak dapat disambung lagi. Status "teruna" lelaki tidak lansung terusik,namun tiada lagi status "dara" seorang wanita.

Kepada wanita yang bercinta, jangan sesekali mempercayai 100% lelaki yang dicintai. Letakkan satu sempadan kewaspadaan tentang perkara ini. Percayalah,  kebahagiaan yang dicari akan tiba jua, dengan ikatan perkahwinan. Bagi lelaki pula, janganlah kamu mengambil kesempatan pada kelemahan wanita. Tunjukkan diri masih mampu memimpin diri dan wanita yang disayangi dengan baik. Bukankah wanita itu dicipta dari tulang rusuk lelaki sepeti dalam hadis sahih.


Dalam hadits shahih disebutkan:

إِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلْعٍ، وَِإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلْعِ أَعْلاَهُ، فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيْمُهُ كَسَرْتَهَا، وَإِنِ اسْتَمْتَعْتَ بِهَا اسْتَمْتَعْتَ وَفِيْهَا عِوَجٌ

“Sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk. Dan sungguh bagian yang paling bengkok dari tulang rusuk adalah yang paling atasnya. Bila engkau ingin meluruskannya, engkau akan mematahkannya. Dan jika engkau ingin bersenang-senang dengannya, engkau bisa bersenang-senang namun padanya ada kebengkokan.” (HR. Al-Bukhari no. 3331 dan Muslim no. 3632)




Ini diperkuatkan lagi dengan Puisi dalam buku Agar Bidadari Cemburu Padamu : Salim A. Fillah 
Bukan dari tulang ubun ia dicipta
Sebab berbahaya membiarkannya dalam sanjung dan puja
Tak juga dari tulang kaki
Karena nista menjadikannya di injak dan di perbudak
Tetapi dari rusuk kiri
Dekat ke hati untuk di cintai
Dekat ke tangan untuk di lindungi

Dalam mengatasi masalah ini, ada beberapa cadangan yang baik dilaksanakan agar tidak tergolong dalam maksiat dan seks sebelum kahwin. Cadangan pertama sudah tentu berkahwin. Jika sudah tidak tahan lagi, elokkah menyampaikah hajat kepada ibubapa seberapa segera. Bagi yang masih belajar,suka sekali saya memetik cadangan KP Pas,Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi, iaitu nikah khitbah, iaitu nikah gantung. Ini sekaligus mengelakkan gejala seks sebelum kawin. Bila dah kawin, lakukan apa yang kamu suka, tiada sesiapa yang akan menghalangnya, yang penting semuanya halal bagi kamu.





Dalam posting seterusnya saya akan bincang sedikit mengenai cinta dalam konteks realiti cinta, secara menyentuh secara ciri dan permasalah yang berkait. Jika saya menyentuh politik, itu hanya selingan. Bukan tidak bersetuju dengan sesuatu bermakna tidak bersetuju secara keseluruhan tentang dasar dalam pandangan.


OK?

Saturday, November 13, 2010

BERJUTA RASA BILA JATUH CINTA.



~ Jatuh Cinta Berjuta Rasanya ~
KISAH kasih sepasang anak manusia sudah begitu kerapnya dijadikan bahan cerita yang hadir di tengah-tengah kita dari masa ke masa, baik dalam bentuk cerita turun-temurun, buku, filem, mahupun sandiwara radio. Ada cerita yang diilhami dari kisah nyata, tapi ada juga orang yang kisah cintanya seperti dalam filem. Sebenarnya apakah yang dikatakan dengan cinta itu? Mengapa topik yang satu ini seperti tidak ada habis-habisnya untuk diceritakan, dibahas, dan diperdebatkan? Yang lebih penting lagi, apa arti cinta bagi remaja?

Berbagai terminologi digunakan orang untuk melukiskan bagaimana rasanya jatuh cinta itu. Ada yang bilang bahwa jatuh cinta itu serasa indah sekali, sehingga semua di sekeliling kita juga terasa indah. Ada yang bilang bahwa cinta terasa menyesakkan dada sehingga harus diungkapkan kepada pihak yang dijatuhi cinta. Cinta membuat kita berdebar-debar, berkeringat, dan salah tingkah bila berada dekat si dia.

Semua itu sebenarnya merupakan fasa ketertarikan yang boleh dijelaskan secara psikologi maupun fisiologi. Pada saat kita tertarik pada seseorang, otak kita mengirimkan signal ke tubuh untuk memproduksi hormon tertentu yang akhirnya memunculkan reaksi-reaksi seperti di atas. Siapa yang boleh membuat kita tertarik tentunya sangat dipengaruhi oleh pengalaman pribadi serta bagaimana kita tumbuh menjadi remaja dan seterusnya dewasa dalam lingkungan tertentu.

Sebagai bahagian dari satu pakej yang dikenali dengan istilah pubertas (masa peralihan), bersamaan dengan adanya perubahan fizikal, emosional, dan seksual, remaja juga mula mengalami perasaan tertarik pada lawan jenis (atau, dalam kes homoseksual dan biseksual, pada sesama jenis) yang diikuti dengan perasaan jatuh cinta. Perkara ini merupakan suatu perkaral yang normal, walaupun tidak bermakna bahwa remaja yang belum pernah jatuh cinta memiliki masalah.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Jackson (2001), remaja cenderung jatuh cinta pada orang yang sudah dikenalinya dengan baik, seperti kawan sekolah, rakan bermain atau jiran tetangga (yang kebelakangan ini jarang terjadi di bandar-bandar besar di mana interaksi antara jiran sangat berkurangan dibandingkan di bandar kecil). Begitu besarnya tekanan dan pengaruh rakan sebaya bagi remaja, biasanya remaja juga akan jatuh cinta dengan orang-orang yang disetujui oleh sahabat-sahabatnya.

Dengan hadirnya internet di dunia kita pada hari ini, maka interaksi kita dengan orang lain juga lebih bervariasi. Yang sebelum ini berkenalan harus secara fizikal (bertemu di sekolah, di jalan, di hentian bas, atau di acara-acara tertentu), sekarang remaja dengan mudahnya berkenalan dengan orang asing melalui chatting di internet, sekaligus juga membuka peluang untuk jatuh cinta. Namun, seperti pernah di bahas di beberapa forum lelaman web tentang cinta, keindahan dunia maya tidak selalu disertai dengan keindahan di dunia nyata. Banyak orang memalsukan identitinya di internet untuk mengambil manfaat dan keuntungan sendiri dari rakan boraknya. Perkara inilah yang mesti harus kita waspadai.



Cinta pada pandangan pertama
Walaupun filem, buku, dan media massa sering menyebut-nyebut tentang cinta pada pandangan pertama, banyak orang yang berpendapat bahwa perkara ini hanya membesar-besarkan romantisme dan sangat jarang terjadi pada kehidupan sehari-hari. Mereka berpendapat bahwa akan sulit mencintai seseorang yang kepribadiannya belum dikenal pasti secara lebih jauh dan dalam. Ketertarikan memang tidak boleh begitu saja disamakan dengan cinta, jika memikirkan betapa cinta melibatkan emosi yang lebih dalam.

Budaya pop, terutama media massa lebih memusatkan perhatian pada cinta romantis, sehingga mempengaruhi banyak orang untuk berfikir bahwa inilah bentuk cinta sejati yang harus dimiliki setiap pasangan. Pada kenyataannya, menurut para pakar, cinta yang romantis hanyalah bahagian awal dari sebuah perjalanan panjang, dan banyak orang justru melakukan kesalahan fatal pada tahap ini. Tahap cinta berikutnya, walaupun tidak seintim cinta romantis, biasanya lebih dalam, lebih membahagiakan dan tentu saja lebih terasa nyaman kerana sudah mengenali pasangannya dengan lebih baik. Untuk mencapai tahap ini tentunya diperlukan waktu yang lebih lama, kerana dalam waktu tertentu itu pasangan boleh saling belajar baik tentang dirinya sendiri maupun pasangannya.

Jatuh cinta pada pandangan pertama dapat menjadi titik tolak dari perjalanan menuju cinta yang lebih jauh. Tapi sekali lagi, perkara ini boleh menjadi bahaya. Kerana pada awalnya kita sering mengira bahwa ketertarikan sama dengan cinta, tidak sedikit jumlahnya remaja yang tersilap dan menyerahkan segala-galanya kepada pasangannya kerana merasakan bahwa inilah cinta sejatinya.  

Ulasan A.Suhaimi AM

Setiap cinta itu jika dikaji dan difaham secara alami ialah natural reaction. Yang nyata, jika kita mengagumi sesuatu perkara itu secara berulang, kita pasti akan jatuh cinta. Apatah lagi sesama manusia, kita akan cuba menyelami sedikit demi sedikit pasangan kita dengan hati yang sudah dibasahi perasaan kasih dan sayang. Menarik handbreak disaat itu pasti mengecewakan.

Disebabkan manusia itu berbeza, kita pasti akan memberi masa kepada diri untuk menyelongkar lebih mengenai pasangan, termasuk hati budi, latar belakang dan kepintarannya membuat keputusan. Tidak kurang juga apakah yang kita rasa sama seperti apa yang dia rasa, dari segi jenis perasaan dan tahapnya. Contohnya, jika kita menyayanginya secara mendalam, sehingga rasa mahu menangis rindukanya,persoalannya adakah dia juga sama seperti kita, mahu menangis setiap kali rindukan kita. Itu sekadar contoh, realitinya pun ada juga.

Memang kita lebih cenderung jatuh cinta pada mereka yang sebaya, sedikit muda atau sedikit tua. Tetapi harus diingat bahawa tidak kurang ada yang sukakan mereka yang lebih tua,10 tahun atau 20 tahun. Ini semua ada alasannya, samada secara semulajadi atau ada objektif kepentingan diri. Lihat saja Siti Nurhaliza dengan Datuk K, Zizie dengan Bung Moktar banyak kes lain. Itu tidaklahlah menjadi masalah.

Kecenderungan mungkin akbat perasaan remaja bahawa kita adalah setaraf, sekufu, sebaya dan mempunyai persamaan, kerana dalam banyak kes, persamaan itulah yang mengikat mereka. Tidak kurang juga ada yang berfikiran kita berada dalam satu ruang yang sama, belajar bersama, akrivisi bersama, kelab dan persatuan yang sama. Jadi lebih mudah menilai pasangan dan berjumpa dengannya setiap masa.

Walau secara realitinya tidak salah, namun diharap kita tahu batasan-batasan agama yang harus dipatuhi seupaya kita tidak terlampau dalam menyulam benang-benang cinta. Berwaspada akan cinta mampu mengheret manusia dalam kebahayaan juga penting agar kita tidak menyesal di kemudian hari. Ada beberapa hal umum lagi nyata yang saya akan bincang dalam posting seterusnya. Yang pasti ia pasti membuka minda mereka-mereka yang bercinta terutama wanita. Wanita suka menggunakan emosi sepenuhnya apabila mereka berhadapan dengan cinta.

Thursday, November 11, 2010

Jatuh Cinta

~ Jatuh Cinta ~
Ada dua proses jatuh cinta yang biasanya disebut orang. Pertama terjadi secara tiba-tiba, atau yang dikenali dengan "love at the first sight" (cinta pandang pertama). Dan yang kedua terjadi setelah melalui proses interaksi, atau dalam pepatah Jawa mengatakan "tresno jalaran saka kulino" (cinta yang terjadi setelah pertemuan yang berulang-ulang).

Love at the First Sight
Jatuh cinta "segera" seperti ini, seperti istilahnya, tertumpu pada ketertarikan visual yang ditangkap oleh panca indra. Tentu saja yang ditangkap panca indra ini adalah penampilan fizikal. Bila ada gadis cantik, seksi, dan manis serta ayu, tentu dia akan jadi korban dari banyak first-sight love dari para lelaki di persekitaranya.

Banyak lakonan drama cinta seperti ini adalah terdiri dari kaum lelaki, kerana tidak dinafikan bahwa kaum lelaki ternyata masih memiliki sense untuk tertarik pada kondisi fizikal lawan jenisnya sebagai faktor utama. Kerana sifatnya yang "segera", maka first sight love ini boleh terjadi berulang-ulang pada ramai wanita yang cantik atau lelaki yang tampan. Namun, cukup banyak cinta seperti ini menjadi awal untuk hubungan yang lebih serius bagi banyak pasangan.

Tresno Jalaran Saka Kulino
Jatuh cinta seperti ini keliahatan lebih matang dan kukuh, kerana panah asmara tidak begitu saja memacak apabila sepasang anak manusia bertemu. Ada proses panjang sebelum busur panah asmara dipacakkan, di mana pasangan tersebut saling mengenali, berinteraksi hingga masing-masing tahu kelebihan dan kekurangan setiap individu diantara mereka, hingga kemudian terjadi keserasian yang berakhir pada pertalian kasih seterusnya melahirkan rasa sayang di antara keduanya.

Pada jatuh cinta seperti ini, pertimbangan kondisi fizikal bukanlah faktor utama lagi. Keserasian lebih tepat disebut sebagai faktor utama agar jatuh cinta seperi ini boleh terjadi. Sebagai individu yang pasti memiliki keinginan untuk sharing (berkongsi) dan menyatakan untuk saling mememerlukan, memberikan peluang terjadi match (keserasian) perasaan dengan lawan jenis yang boleh menimbulkan perasaan suka yang berlanjutan menjadi cinta seterusnya melahirkan sayang.

Pengistiharan
Jika seseorang jatuh cinta pada lawan jenisnya, apa yang kemudian terjadi? Tentu saja harus didorong oleh pengistiharan, atau menyatakan cinta secara eksplisit kepada lawan jenisnya. Kultur negara-negara di Asia tidak mengizinkan bila wanita yang mengambil inisiatif pengistiharan cinta ini. Perkara inilah yang menjadikan ia suatu masalah yang pelik apabila si lelaki tidak mampu menangkap signal cinta dari si wanita, atau si lelaki tidak memiliki cukup keberanian untuk mengungkapkan perasaannya.

Bagi wanita, pengistiharan cinta yang eksplisit adalah cukup esensial kerana berfikir bahawa dia tidak ingin agar cintanya bertepuk sebelah tangan. Namun, bagi si lelaki, ketakutan akan penolakan menjadikan pengistiharan ini perkara yang memerlukan keberanian yang cukup besar untuk mengungkapkannya. Akhirnya ada sebentuk pengistiharan cinta eksplisit yang berbentuk surat agar si lelaki tidak perlu bertatap muka langsung sehingga menghapuskan kebimbangan kemungkinan penolakan secara langsung dari si wanita yang dicintainya di depan mata si lelaki tersebut.

Menurut anda, proses manakah yang ideal bagi seseorang untuk jatuh cinta? Dan benarkah seorang wanita "diharamkan" untuk mengutarakan rasa cintanya kepada lawan jenisnya terlebih dahulu? Hanya anda sendiri yang dapat menjawabnya. Kerana ianya bersifat sangat eksklusif dari individu yang sedang jatuh cinta itu sendiri.

Ulasan A.Suhaimi AM

Tidak dapat dielakkan bahawa satu antara 2 cara tersebut pasti akan terjadi kepada sesiapa sahaja. Sesiapa boleh jatuh cinta pada Siti Nurhaliza, oleh kerana kecantikannya, keayuaannya, atau jatuh cinta pada suaranya. Namun setakat mana cinta itu? Akhirnya Datuk K juga yang dapat. Lelaki lumrahnya suka kepada wanita yang cantik pada pandangan matanya, sebelum mereka menilai pekerti seseorang wanita. Mungkin cinta pandang pertama tidak bertahan lama kerana akan dihakis oleh  perubahan masa.

Cinta pandang pertama ini akan jika berulang akan terjatuh kedalam definisi kedua. Cinta ini merupakan kebiasaan kepada pasangan zaman ini. Mungkin akibat faktor kebersamaan dalam kerja atau aktiviti , menyebabkan sedikit demi sedikit terbentuk jua rasa cinta. Kemungkinan mereka yang terlibat merasa kagum akan sesuatu kelebihan atau kebolehan pasangannya. Namun bagi wanita, mereka mungkin menzahirkan dari segi layanan yang baik, dan mengharapkan lelaki meluahkannya.Proses meluahkannya ini disebut pengisytiharan.

Bagi lelaki, ini masa mereka menunjukkan atau melepaskan keberanian mereka. Perasaan dalam diri ini jka tidak diluahkan akan membawa bencana terutama jika pasangan yang diimpikan sudah diikat hatinya oleh lelaki lain. Suatu penyesalan yang besar akan berlaku, namun tidaklah sampai menangis. Lelaki amat takut untuk meluahkan kerana risaukan feedback yang bakal diterimanya. Mereka mungkin terasa malu jika luahan ditolak mentah-mentah tanpa alasan yang munasabah.



Lelaki mungkin menghantar SMS, Berutus surat dan  paling berani ialah meluahkan secara lansung. Bagi wanita, itu mungkin saat yang ditunggu jika mereka juga mengharapkan cinta tersebut, Namun banyak hal wanita amat terkejut dan malu dengan luahan tersebut sehingga membawa kepada konflik komunikasi dengan lelaki tersebut. Namun seelokknya kedua pihak harus bersemuka berbincang tentang penerima atau penolakan jika ada kekangan. Lagipun ini bukan sampai tahap mahu kawin esok lusa.

Bagi wanita yang beragama dan cukup sifat kepintarannya, mereka tidak menolak namun tidak menerima , apatah lagi memberi pengharapan yang besar kepada lelaki. Mereka akan menasihati lelaki tersebut agar mempersiapkan diri dengan iman dan ilmu agama yang secukupnya, sebelum mereka bersedia menjadi seorang teman hidup. Kita sebagai umat Islam perlu percaya bahawa semua perancangan Allah itu adalah benar. Semua yang hidup telah ada pasangannya, cuma jika tidak sekarang, mungkin masa depan, jika tidak didunia, mungkin diakhirat sana.

A.Suhaimi AM
11/11/2010

Wednesday, November 10, 2010

Mengenali Cinta

Salam, bukan Expert sangat bab mengenali cinta dan permasalahan cinta, namun sebagai manusia yang dianugerahkan cinta, kita semua layak berbicara. Saya cuba huraikan cinta itu mengikut perspektif umum, dengan mentafsir beberapa buku panduan cinta. Harap sesiapa yang sudi membaca sudi berkongsi pendapat.

Dari Buku Mengenali Cinta-Saiful Bakri

~ Mukadimah ~
 
PERKATAAN "CINTA" akan memberikan kesan yang berbeza bagi setiap orang yang mendengarnya, bergantung bagaimana pengalaman orang itu tentang cinta. Ada yang menganggap biasa saja, ada yang tersipu malu, ada yang memerah pipinya bahkan ada yang tersenyum bahagia, atau senyuman getir di bibir malah menghindari pandangan mata ketika ditanya (mungkin tak ingin diketahui rahsia yang pernah dialaminya tentang cinta).

Semakin "pahit" pengalaman atau cerita yang pernah terjadi maka biasanya pendapat yang dikemukan akan terdengar "buruk" atau mempunyai kesan yang negatif. Tetapi justru boleh juga menimbulkan kearifan kerana boleh memetik pelajaran yang berharga dari pahit getirnya cinta. Namun itu semua bergantung kedewasaan seseorang dalam menanggapi pengalaman batinnya tersebut.

Bagaimanapun rasanya cinta pada setiap orang, adalah sangat wajar jika setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza, sekalipun untuk sebahagian orang pandangan tersebut mempunyai rasa egois, "sakit" atau terlalu berlebihan sehingga tidak masuk akal. Bahkan seringkali kita sulit untuk mengistilahkan secara tepat bagaimana rasanya cinta tersebut. Mungkin jika kita diminta untuk mengemukakan pendapat tentang sesuatu hal maka dengan lancar dan mudah kita akan menjabarkan secara terperinci dan tepat. Tetapi jika tentang CINTA? Kelihatannya sulit untuk memberikan huraian lengkap secara tepat tentangnya.

Berbicara tentang cinta tak akan pernah habis-habisnya, terlebih lagi bagi yang sedang "dimabuk" cinta, banyak epik dan cerita lucu tentang cinta, ada yang mengatakan jika cinta datang maka orang yang begitu diam boleh mendadak menjadi pandai bicara atau boleh menuliskan berlembar-lembar puisi tentang cinta. Cinta yang datang akan disertai berbagai reaksi, bagi sebagian orang akan lebih memperhatikan penampilannya, ia boleh saja kelihatan semakin cantik dan tampan kerana "hatinya terus bernyanyi" sehingga keceriaan tersebut terpancar dimata dan wajahnya. Ada pula yang dengan suka rela kehilangan miliknya kerana ingin berkorban agar mendapatkan sebuah cinta.

Begitu dasyatkah cinta sehingga boleh mengubah orang menjadi berbeza. Bercerita tentang cinta tidak boleh dengan logik sahaja kerana cinta tiada ada hubungannya dengan rasionaliti tetapi cinta erat sekali hubungannya dengan perasaan. Sempena menyambut hari Velentine ini, Ikuti artikel hasil pemikiran dan pandangan peribadi serta berbekalkan sedikit pengalaman saya tentang cinta.

Komen A.Suhaimi AM

Jika sesiapa membaca sampai ke perenggan Akhir, maka akan jumpa perkataan Velentine. Sengaja saya tidak buang demi menjaga tulisan asalnya. Kesimpulannya mudah. Jangan ikut yang tidak dapat diterima oleh umat Islam. Rujuk sahaja fakta yang dianggap selari dengan Islam dan Fitrah manusia.

Cinta itu sifatnya belbagai, setiap individu mengolah cinta secara berbeza, meletakkan kedudukan cinta disisi yang tidak jelas. Cinta itu dinilai secara berbeza oleh pasangan yang bercinta. Sememangnya kita tidak mampu memberikan apakah maksud atau definisi cinta yang sebenar, kerana ketidakjelasan dan kepelbagaian ini. 

Sememangnya benar bahawa cinta boleh mengubah kehidupan manusia. Cinta diaanggap karma kepada kehidupan. Bagaimana cinta itu mampu menjatuhkan beratus ribu askar gerombolan kerajaan kuku besi dalam sejarah Red Cliff di China, memberi Ilham kepada pembinaan Taj Mahal di India, dan  melawan kerakusan kerajaan kemboja dalam Perang Bang Rajan ketika zaman kerajaan Ayuthayya. Begitulah hebatnya cinta.




SELAMAT PAGI 1MALAYSIA!

Masa kecil2 dulu aku diajar dan diperingatkan bahawasanya Malaysia itu lahir namanya dengan 3 suku kata iaitu
Malay+Si+a yang mewakili 3 kaum iaitu Malay=Melayu, Si=Ci iaitu Cina dan a=ya mewakili India. Rupanya apa yang aku tahu adalah apa yang diajar oleh abang dan kakakku. Mungkin mereka sedang belajar sejarah Malaysia, dan diajar pula oleh guru2 tentang cara menghafal. Namun bila semakin membesar, baru aku tahu sejarah Malaysia yang sebenar.

Malaysia adalah Malay+Asia=Malaysia. 3 kaum tersebut hanya kaum terbesar di Malaysia. Iaitu Melayu,Cina dan India. Walaupun begitu, jangan dilupa bahawa kita juga mempunyai Sabah dan Sarawak. Mereka juga penduduk peribumi disana, dan wajar hak mereka termaktub dalam Perlembagaan atas nama Bumiputera.

Wajar sekali Cuti 16 September diiktiraf. Itu adalah hari pembentukan Malaysia. Mereka mungkin boleh mengadakan sambutan kemerdekaan sendiri mengikut tarikh mereka terlepas dari jajahan British. Setidakpun mereka terlepas dari Filipina yang sentiasa mengidamkan bumi Sabah dan Sarawak.

SELAMAT PAGI 1MALAYSIA!

Monday, November 8, 2010

Solat Dipermainkan atau Mereka ditundukkan

Assalamualaikum dan Salam 1malaysia

Ini sesuatu yang benar dibuat, tetapi tidak dapat dipastikan oleh orang Islam sendiri atau musuh Islam.

Aku ni amat suka dengan watak hero Superman. Sehingga aku merasakan Superman adalah suatu ciptaan "satu dalam trilion manusia". Dia mempunyai kekuatan luar biasa. Mampu memecah gunung dan membelah bukit. Memperlahankan kapal terbang yang bergerak laju, atau memusnahkan peluru berpandu.Apatah lagi dalam versi Superman Return 2006, dia mampu mengangkat bongkahan batu sebesar Sri Langka dengan kudrat yang ada.



Minat pada superman kadang-kadang ditegur oleh mereka-mereka dengan mengatakan Superman adalah rekaan yahudi, kenapa perlu diagung2kan yahudi. Bagiku bukan yahudi yang aku puja, aku cuma berminat dengan watak Superman dan ruang lingkup kuasanya. Aku bukan dan tidak sesekali menyatakan bahawa Superman itu lebih hebat melampaui Tuhan. Kerana Tuhan itu tiada kelemahan. Superman sedia maklum kita tahu mempunyai kelemahan seperti manusia biasa. 



Bagiku minatku pada kuasanya dan kekuatannya. Tidakkah sesiapa saja mahu menjadi kuat seperti Superman. Jika aku menjadi superman, mahu saja aku bantu rakyat Palestin memusnahkan Yahudi laknatullah. Jika aku ada kuasa sepertinya, aku akan bantu rakyat Kedah dan Perlis yang sedang dalam banjir sekarang. Akan aku bantu Iraq dan Afganistan melawan Amerika Syarikat pada 2003 lalu. Aku akan tundukkan Bush dan sekutunya. Apa yang perlu aku risau, peluru tidak lut pada badan, bom tidak bisa 
melukakan.



Mataku umpama laser merah berskala besar yang berganda2 kekuatan dari laser yang membelah intan berlian. Mataku mampu x-ray seluruh alam tanpa melakukan kerosakan dengan sinar gama, beta dan alfa.
Seluruh legasi Ilmunati dan Gerakan Freemason seluruh dunia yang belbagai rupa dan formasi aku mampu hancurkan. Aku mampu memberi jaminan bahawa Islam akan menang jika Perang Salib berlaku lagi atau perang Dunia ke-3 sudah menampakkan tandanya. Ini berkenaan tanggungjawab yang mahu aku lakukan jika aku Superman.



Jika untuk diri sendiri,  mahu saja aku berulang alik dari rumah ke UTM setiap hari. Menunaikan subuh pukul 6.00 di Masjidilharam,Mekah,  Sarapan di gerai Taman U,Johor pukul 6.30, Pukul 7 pagi jogging di Bulan,7.15 mandi di Sungai Amazon,Brazil. Pukul 7.30 kembali ke Kelantan jumpa ibuku. Pukul 7.45 berada di Terengganu berjumpa seorang teman, dan pukul 7.59 pagi berada dalam Kuliah.

Itu hebatnya jika jadi superman. Boleh terbang kesana kemari. Tapi realitinya tidak begitu. Apapun aku masih meminati superman. Jika suatu hari nanti aku juga mampu mempunyai kuasa sepertinya..Siapa tau.

Aku suka membawa pembaca melihat signifikasi gambar ini, aku petik dari Red Crocodile yang diMelayukan. Aku pada mulanya mahu kritik, tetapi jika dikritik bahawa ini adalah penghinaan terhadap Islam, maka Islam akan sentiasa dilihat lemah.Lihat sendiri.

Semua superhero memeluk Islam
Dalam gambar ni menunjukkan semua superhero ciptaan dunia menjadi makmum kepada seorang imam. Apakah? Inilah jika dikatakan suatu bersifat menghina Islam jika kita menjadi terlalu defensif. Apakata kita terbalikkan pemahaman kita. Bahawasanya Islam adalah agama yang syumul lagi suci, sehingga semua superhero dunia yang hebat-hebat semuanya memeluk Islam. Tidak terkecuali Superman di Saf Pertama dari Kanan. Semuanya berimamkan seorang Imam Islam. Maka kita selain dibantu Superman, Islam sudah mempunyai satu barisan pejuang yang hebat. Ini dinamakan Reverse Psikologi. Penghinaan yang cuba dicanang tetapi tidak menjadi.



A.Suhaimi AM
8/11/2010
9.45 PM

Cair

Setelah negotiation berjalan lancar, Akhirnya pembekuan yang menyejukkan cair kembali.
Pertukaran haba kesibukan akan diimbangi dengan motivasi terkawal oleh kata-kata sang puteri.
Minda kembali seperti normal.

Blog on going is blogging?

Sunday, November 7, 2010

BEKU

- BLOG INI AKAN DIBEKUKAN SEMENTARA WAKTU -
BEKU



Cinta Murni - Lelaki menyayangi.

Ada Sarjana Cinta Islami bermadah "Cinta itu ikatan nafsu antara lelaki dan wanita, tak perlu berpegangan tangan kerana hati telah bersentuhan, tak perlu berbalas jelingan mata, kerana telah berbalas-balas doa".

Unic dalam lagunya pernah membaitkan ungkapan
"Apalah erti cinta suci, andai janji-janji sering dimungkiri, apalah erti cinta murni, andai kata-kata, sering didustai". 

Lelaki menyayangi bagaimana?
Wanita harus faham pasal lelaki,ada pelbagai watak dan pelbagai sifat.
Lelaki ni, bila berminat dengan seorang wanita , dia cuba sedaya upaya, mengkaji pasal wanita tersebut.
Biasanya minat bermula dengan senyuman..ya..kuncinya.. Takde lelaki jatuh cinta pada wanita yang tak pandai senyum. Apatah lagi buat-buat senyum.
Tanyalah mana2 lelaki pun..senyum itu membuah cinta. 

Kalau boleh dia nak tahu segalanya, detail, siapa dia, taraf dia. Lelaki akan cuba kaji sedikit demi sedikit, dan mula pasang jarum. Istilah saja.. Pasang jarum bermaksud menyemai daya penarik..
Walaupun xpernah belajar pasal cinta, dia tahu apa yang nak buat.. perasaan membuak..cinta ibarat ubat..
Motivasi meningkat mendadak, jiwanya hebat..kekangan mampu dihadapi.

Lelaki sukakan kecantikan, sebab jiwa manusia ni memang azali begitu.. Tapi subjektif levelnya..
Semua orang kata Siti cantik, Tapi x semua jatuh cinta dengan Siti, begitulah keadaannya..

Melafazkan cinta bukan main2..keberanian diperlukan, mana mungkin cinta itu dilafaz selamba, melainkan tujuan mempermainkan.
Of course, jika itu cinta pertama, dia amat malu mengungkapnya, cinta kedua pun sama. Bukan apa, takutnya adalah pada respond sahaja. 
Lelaki tak kisah sangat malu jika respon dari kawan-kawan bermacam-macam.
Lelaki tak kisah sangat ada lawan mencemuh nya..
Cuma..dia amat kisah jika respond itu dari wanita yang dia suka..atau lansung tak ada respond, memalukan dirinya. 

Lelaki itu bertuah jika hati wanita itu masih belum pernah bercinta, kerana wanita itu tidak perlu berfikir tentang orang lain. Sebabnya wanita sifatnya terlalu suka membanding.
Jika wanita itu pernah bercinta, maka dia akan bandingkan yang dulu dan sekarang, secinta mana pada lelaki sekarang, dia akan banding dengan yang sebelumnya..jauh dari sudut hati wanita, dia masih ingat pada yang pertama, walau dia bercinta dengan yang sekarang. Itu wanita..

"Mencarimu kasih, bagai mencari mutiara putih, walau kedasar lautan sanggup kuselami"-Unic
Biasanya lelaki ni terlalu mengkaji, pasal wanita, jika boleh segalanya..luar dalam, hati dan nurani tersirat tersurat, fantasi dan realiti, semuanya lelaki mahu tahu.

Lelaki suka kongsi hobi, dengan orang yang disayanginya, tak kisahlah, apa sahaja.
Wanita silapnya satu, dia tak kadang-kadang tak explore pasal lelaki, hobinya, jika begitu bagaimana nak join sekali..at least kena bagi support, kena tunjukkan support..

Lelaki tak kisah jika beratus kawannya tak peduli dengan kesukaannya, tapi dia amat kisah jika wanita yang dicintainya lansung tak peduli tentang apa yang dia suka dan dia fikir. Itulah lelaki

Kadang-kadang lelaki cuba beri layanan terbaik, tapi wanita ni kadang-kadang terlalu selesa, sehingga dia lupa , lelaki juga perlukan layanan darinya. Macam sarjana cinta berkata, "Cinta tidak akan wujud dengan satu pihak sahaja". Lelaki suka wanita yang bermanja-manja, tapi bukan terlalu manja. Cukuplah bersifat keanak-anakkan tapi bijak,pada dirinya sahaja.

Lelaki suka wanita yang sentiasa memberinya inspirasi dan harapan, memberinya semangat kepadanya, bukan wanita yang memperlekehkannya. Wanita yang memberinya ketenangan hidup.William Arthur dalam berbicara tentang cinta pernah memadah kemas.
"Rayulah aku, aku mungkin tidak mempercayaimu. Kritiklah aku, aku mugkin tak menyukaimu. Acuhlah aku, aku mugkin tidak akan memaafkanmu,SEMANGATKANLAH AKU, Dan mungkin aku tidak akan melupakanmu".

Nota Kaki

  • Wanita tidak malu berbicara siapa cintanya pada orang lain.
A.Suhaimi A.M
7/11/2010
Hmm..Sekadar Hiasan


Malas

Aku dalam keadaan lain
Malas...takde support..
Peribadi kan serius sangat..
Politik kang sesetengah pelik
Campur2 kan mual..

Should stop?

A.suhaimi A.M
7/11/2010
4.52 AM

Thursday, November 4, 2010

Alhamdulillah..Menang.

Sejak 2-3 hari ni aku banyak menulis mengenai politik. Walaupun berada dalam Study Week, itu tidak sedikit meghalang aku dari mengikuti perkembangan semasa politik tanah air.

Artikel semalam aku menegaskan bahawa UMNO dan Barisan Nasional mampu menang digalas dengan sekitar 1000 undi. Jangan menyangka nilai yang aku letak hanya untuk menyedapkan hati-hati sebelah pro-kerajaan dan meyakitkan hati-hati sebelah pembangkang. Nilai yang aku berikan merupakan telahanku sendiri, melalui pertimbangan wajar dan sepatutnya. Dengan mengambil kira faktor isu semasa, faktor calon dan kekuatan UMNO sendiri di Kelantan.

Ini merupakan keputusan rasmi yang aku dapat dari kebanyakan sumber yang biasa aku rujuk.

Keputusan tidak rasmi Batu Sapi: BN 5,500, SAPP 1,300 dan PKR 1,900. Setakat ini, BN mendahului dengan MAJORITI 2,300 undi.

Keputusan tidak rasmi di Galas: BN 5177 , PAS 4108, BN mendahului dengan MAJORITI 1069

Aku tidak dapat menganggar keputusan di Batu Sapi kerana faktor yang aku sebutkan di atas. Di sana susah menduga kerana aku tidak cuba memahami ilmu persepsi orang Batu Sapi. Namun kemenangan membuktikan kekuatan BN.

Aku lebih berminat berbicara tentang Galas, di Kelantan iaitu negeri kelahiranku sendiri. Melalui telahan ilmu politik yang aku belajar, PAS masih dapat memacu Kelantan JIKA satu perkara ini masih wujud, Iaitu Nik Aziz masih memacu PAS. Orang Kelantan masih sayangkan Nik Aziz kerana dia dilihat Tuan Guru yang berpengaruh di Abad Ini. Jika Nik Aziz  sudah meninggalkan kerusi MB dan Mursyidul AM, maka aku AMAT PERCAYA, UMNO dapat menang begitu mudah sekali. Menang Bergaya.

Itulah perkara yang aku selalu tekankan kepada rakan-rakan aku yang menjadi penyokong tegar pembangkang iaitu PAS. Pasal seorang lagi yang menjadi penyokong PKR, aku malas nak ulas mengenainya. Kerana aku pasti PKR bakal berkubur dalam masa terdekat, melihat kepada realiti parti pengkhianat itu sekarang.

Apapun, keputusan di GALAS tidak mampu mengubah Kelantan kepada negeri Maju,selagi ia masih dipegang oleh kepimpinan yang lemah dan menggunakan Islam sebagai alat untuk berkuasa. Ceramah dijadikan wadah untuk menfitnah tanpa menyesali setitik jua rasa berdosa dengan mengunakan nama Islam. Padaku perjuangan PAS bukan perjuangan ISLAM sebenar.

Ya, kita bukan Islam terbaik, namun jangan alasan untuk tidak melakukan yang terbaik demi Islam.
Tiada lagi perjuangan Negara Islam, yang ada hanyalah negara Kebajikan. Tiada lagi Islam untuk Semua, yang ada ialah PAS for ALL. Dimana ISLAM for ALL atau ISLAM untuk Semua.

PAS bukanlah sebuah agama, PAS hanya sebuah parti politik ciptaan manusia.

A.Suhaimi A,M
4/11/2010
8.02 pm


Tengkujuh Di Kelantan..Bulan malap

Bulan November, merupakan bulan yang merisaukan petani dan penoreh getah. Di Kelantan dan negeri-negeri pantai timur , November merupakan kebiasaan untuk musim tengkujuh atau bah. Di sini lah bermula pergerakan angin Monsun Timur Laut yang membawa hujan yang lebat. Memang hujan ada rahmat bagi alam, namun harus diingat juga kejadian banjir yang memusnahkan tanaman dan mengorbankan nyawa manusia. Hujan juga mampu merosakkan harta benda.


meng"GALAS" harapan rakyat Kelantan.
Akibat kematian Adun Galas di Gua Musang, SPR telah mengadakan pilihanraya pada 4 November pada hari ini. Namun penamaan calon dan tempoh berkempen sudah berakhir semalam tepat 12 am. Kawasan tersebut merupakan kawasan tradisi UMNO, namum akibat pemerintahan Paklah yang dikurniakan gelaran "suka tidor", ditambah serangan bertalu pembangkang melalui medan maya, akhirnya BN terpaksa merelakan 5 negeri menjadi milik Pakatan Rakyat.


Akibat tekanan dan kesilapan Paklah sendiri, akhirnya kuasa diserahkan kepada Dato' Seri Najib Tun Razak. Pemerintahan Najib yang agak konsisten dan tidak banyak melayan karenah pembangkang semakin diterima majoriti rakyat Malaysia. Statistik dalam sebuah kajian menunjukkan sokongan kepada Najib meningkat dengan mendadak selepas turunnya Paklah dari takhta Perdana Menteri Malaysia. Pelantikan Najib juga merupakan pelengkap kepada Teori Rahman yang digeruni oleh pembangkang.


Dalam pilihanraya ini, PAS sebagai juara bertahan di Galas perlu menang berbanding Umno. Namun melalui telahan dan pemerhatian, PAS sukar menang di GALAS walaupun itu merupakan kawasan yang dimenanginya pada PRU12 yang lalu. Pelbagai ISU yang tidak memihak kepada PAS digunakan sebaiknya oleh jentera UMNO dan BN bagi memastikan PAS kecundang.


ISU TANAH orang Asli dan LADANG RAKYAT seakan menghantui PAS. Siapa sangka tempatan mampu mengoyah keyakinan rakyat kelantan dan orang Asli berbanding isu peribadi dan nasional yang cuba dimainkan oleh PAS. Dalam masa sama, gambar NIK AZIZ menghulurkan wang kepada orang asli telah dimainkan sebaiknya oleh media Pro-UMNO dan Pro-Kerajaan.



ISU TANAH dan LADANG RAKYAT
Isu ini menjadi Panas dalam pilihanraya kali ini. PAS tidak mampu menutup bangkai yang membusuk dengan bau duit yang bertebar. Tanah-tanah orang Asli dirampas sewenang-wenang dengan alasan Ladang Rakyat. Umum mengetahui Ladang Rakyat merupakan program yang cuba menyaingi Felda dan Felcra. Namun peserta hanya mendapat RM250 sebulan, nilai yang jauh lebih kecil dan tidak berbaloi. Ladang ini pula disusahakan oleh Tauke-tauke Cina kaya dari Singapore.


Isunya, kenapa tidak membiarkan orang Kelantan sendiri mengusahakannya? Kini yang berkerja di Ladang Rakyat ialah warga asing. Mengapa orang Asli harus menerima bahana dari program PAS. Dulu sebelum dijadikan Ladang Rakyat, orang Asli mampu mencari makan dan hasil hutan , ikan disungai dapat dipukat dan dijala. Namun sekarang sungai dah tercemar, hutan sudah bersih. Dimana lagi periuk nasi mereka?


Pembangunan
Tentu ramai bersetuju bahawa hampir semua bangunan yang wujud di Kelantan sekarang adalah hasil Kerajaan BN dahulu. Diharapkan PAS, membina sebuah Masjid atau lebih tepat lagi RUMAH ALLAH pun tidak mampu. Tiada duitkah? Dimana hasil balak? Dimana hasil pasir yang dikorek di Sungai Kelantan? Kenapa banggunan UMNO di Kota Bahru mampu PAS beli dengan harga jutaan ringgit, namun membina sebuah Rumah Allah seperti menjadi satu dosa?


Di Galas, merupakan kawasan Parlimen Gua Musang yang diwakili oleh Ku Li. Ku li merupakan ahli yang dikira agak veteran berbanding Najib atau Muhyiddin. Aura Ku Li memang berbisa dan mengerunkan lawan dan kawan. Dalam helaan nafas yang sedikit berbeza, dia mampu membawa isu Royalti Minyak ke mahkamah, dan mampu mengetarkan urat saraf jentera PAS di GALAS.


Harapan.
Pengundian pada hari ini akan menunjukkan sikap sebenar Rakyat Kelantan. Kepada PAS, tak perlukah masih bermimpi mengenai PRU12, semuanya telah lama, Tsunami jarang berlaku di Malaysia. Kini UMNO dipimpin oleh generasi baru yang lebih baik dan stabil. Kekuatan UMNO bakal terserlah di GALAS. Umat Melayu Islam tidak mahu parti komunis DAP yang jelas anti Islam dan anti Melayu bersama PAS. Melalui hal tersebut, PAS akan membusuk selama mana dia bersama DAP. PAS akan ditolak selama dia mendokong Pengkhianat Negara dan Saudagar MIMPI, Anwar Ibrahim.



Namun, undi itu rahsia. Namun Sokongan sekarang menunjukkan UMNO mampu menang dengan majoriti besar. Mungkin sekitar 1000. InsyaAllah.


Nota
Pemimpin Silap kita tegur
Pemimpin Sombong kita jangan undi


A.Suhaimi AM
4/11.2010

Sunday, October 31, 2010

Tahniah KELANTAN ku

Salam

 Semalam detik 8.40 aku bergerak dari bilik ke blok L27, niatnya nak tengok Final Piala Malaysia..Kelantan Vs N.Sembilan. Datang tengok takde sorang pun..Biar betul.. Dulu Kelantan lawan Selangor akhir liga Super dan Kelantan Vs N.Sembilan akhir Piala Malaysia semua penuh..Okay...Senang sikit..Aku buka Tv dan duduk..Time tu aku sorang..pastu de la dak junior yang aku train masa MHS dulu datang..Perh..dah lain..
Dulu skema..sekarang macam hampeh..(ni pandangan aku). Sebab aku tengok cara diorang bercakap macam tak kena tempat. Dah kuat..bukan ramai orang pun.. pastu mencarut..B**uh la,C*B*i la.. Ganggu mood aku betul.

Separuh masa pertama mengecewakan kelantan..Kena penalti minit 13, 2 kali sepak 2 kali masuk..tapi kira sebiji je.. Tapi melalui corak perlawanan aku boleh nilai siapa lebih baik bermain. Bola dikuasai oleh Kelantan, tapi bila sekali N.Sembilan naik, terus boleh direct ke goal.. Nasib baik Goki(Orang kelantan sebut untuk Goal Keeper) hebat dan mantap. Bila masuk goal berterabur mercun2..Pertahanan Kelantan sedikit lemah berbanding N.Sembilan yang agak susah ditembusi. Tapi aku tahu Kelantan bakal cipta goal.

Separuh masa kedua  seakan perubahan ketara berlaku. Serangan bertubi-tubi dari kelantan akhirnya membuahkan hasil..Equalize..1-1..Aku gembira dengan perkembangan itu..Lepas tu minit ke berapa ntah.. Mimi call aku.. masa bercakap..Gooooall..sebiji masa bercakap.. dah.. Kelantan dan sumbat sebiji lagi..2-1..
Aku sebak dan gembira sangat time tu..rasa nak konsi dengan mimi pulak..haha.

N.Sembilan memang panas time tu, pertahan dia yang hebat pula cedera, Syukor adan kena kuning..Situasi yang tak memihak. Menariknya penyokong kelantan, bila bola lepas je garis tengah..Sorakan seperti dah main depan goal.. Dan..2-1 berakhir dengan kemenangan dan kesyukuran. Aku sanggup tunggu pula untuk majlis penyampaian hadiah dan piala..Sebak gak tengok. Kali pertama menang sejak 55 tahun. Apapun Tahniah untuk kelantan..TERBAIK!!

Fakta

Dalam post sebelum ni aku sebut pasal assobiyah..iaitu kesukuan memang menebal antara orang-orang kelantan. Sejak Pasukan Kelantan dipegang oleh Tan Sri Anuar Musa, transformasi begitu pantas, dalam 2 tahun, Kelantan dah masuk 3 final dan, 2 kali kalah dan kali ketiga menang. Memang mantap Tan Sri Anuar Musa..UMNO ni.Haha.

Anuar Musa ni memang bagus. Rumah dia dengan rumah aku tak ada jauh sangat, naik motor 10 minit pun sampai. Secara peribadi nya, dia amat membantu rakyat ketika berjuang dalam UMNO. Ketika dia menjadi ADUN. Tanah perkuburan kat kampung aku dia yang beli kerana kubur sedia ada sudah tidak muat. Masa aku bersekolah dulu pun banyak program pendidikan dibawah seliaan UMNO Bachok aku join. As a student. BTN,Bengkel di UM, Seminar pendidikan..

Itu sebab aku dilihat lebih condong kepada Kerajaan dan UMNO..(biarlah arini anda tahu). Aku cukup pantang jika tuduhan tidak berasas dilontar kepada pemimpin yang banyak berjasa pada rakyat. Masa dia jadi ADUN Kok Lanas pun, dari kawasan desa berkembang menjadi Maju.. Tetapi entah termakan hasutan pembangkang dia tewas PRU 2008(aku tak nafikan itu sebab Paklah). Orang seakan habis madu sepah dibuang. Dan Sekarang Terpaksa kutip Sepah balik..KELANTAN MENANG..

Jika ditanya kenapa aku pro-kerajaan. Jawapan mudah, aku tak dapat lihat apa Kerajaan Kelantan (Serambi Mekah Dalam Bayangan buat). Kawasan kampung aku dari dulu sampai sekarang macam tu la juga keadaanya. Gejala maksiat tu usah cakap. Anak jiran depan rumah, siap bercium tanpa segan silu depan orang, aku kenal sebab penah berkwan kecik2 dulu.. Lepas tu aku dengar mengadung dan beranak dah. Orang panggil dia dengan nama Dubby..

Pastu ada juga budak2 kampung aku jadi penagih pil kuda, malam2 rumah jadi sarang maksiat. Pukul 7 pagi baru perempuan turun dari rumah laki. Ada yang dewasa jadi Sasau sebab dadah. Ada yang hampir gila sebab arak..Budak2 remaja yang aku kenal masa kecil dulu dan jadi pengedar pil kuda. So..Persoalannya.. Inikah maksud MEMBANGUN BERSAMA ISLAM?

Masa nak mengundi datang rumah ke rumah cakap nak bagi air paip percuma, lepas Vote..bulu hidung pun tak nampak. Rakyat bukan desperate sangat..Sekali orang percaya, dua kali orang percaya.. masuk bnyak kali menipu sasau..baik takyah jadi ADUN.. Jika nak tahu, ADUN tempat akulah yang masuk mahkamah sebab bekas isteri mintak 4 juta.. Padan muka..Namanya Wan ISMAIL..

Jadi apa yang PAS bawa untuk Kelantan setelah 20 memerintah atas nama ISLAM? Celah mana PAS terbiah anak muda supaya jadi Muslim sejati..? Setakat in sebuah masjid pun takleh nak bina.. Terpaksa orang kampung minta dera, Tok Guru Pondok gi minta derma rumah ke rumah. Mana PAS?

Yang aku tahu dan amat tahu sebagai rakyat Kelantan sejati.. ADUN yang baru dilantik pun boleh pakai marcedes... Kat Hulu pun banyak bukit ditarak balak ditebang..So what?
Banner kat tepi jalan bukan main,Membangun bersama Islam, Sejahtera bersama Kepimpinan Ulamak.. Bagi aku itu bukan ulamak.. tapi Ular dalam Semak..(aku minta maaf sebab aku geram). 

Orang2 pas cakap jangan derhaka ulamak, fatwa Nik Aziz.. Nik Aziz keramat.. 
Disini aku nak tegaskan.. Selain Nabi, Tiada orang yang maksum termasuk NIK AZIZ.. Bagi aku Nik Aziz ialah ikon yang diangkat martabat kepada Tuan Guru oleh fanatik beliau. Ikon ini akan dicanang sebersih2 dan sebagus2 dan sesuci2.. Bukan aku pertikaikan keputusan Nik Aziz dalam sesuatu perkara, tapi "fatwa" yang tidak baik serta memecah belah umatpun didukung.. Dan Aku pasti jika Nik Aziz tiada, image yang akan didukung selepas ini ialah Haji Hadi..Presiden Pas Skaranng.

Jika mahu bercakap memgenai politik, elakkan berdebat bersama rakan.. 
JIka mahu menulis pasal politik, setiap hari aku boleh menulis. Aku sudah dikenali dikalangan rakan-rakan dengan pegangan aku tentang politik. Ada menerima baik, ada yang memandang serong. Tapi aku yakin apa yang aku cakap dan fikir, melalui apa yang aku alami. Wallahuallam..

Manusia itu lemah..ada yang suka mengambil kesempatan atas nama politik.
Hari ini aku dapat berita kenyataan Ketua Pemuda Pas, Nasyaruddin Tantawi.. Bahawa kemenangan Kelantan semalam adalah berkat doa Tuan Guru Nik Aziz...

Dalam hari aku"Sejak Bila Nik Aziz ambil tahu pasal bola sepak Kelantan?".
Noktah.

Nota kaki
*Aku tersasur dalam politik(INGAT..Aku sudah berdaftar dengan SPR..aku boleh mengundi PRU13)
*Komen aku pasal Nik Aziz mungkin ada yang tak suka dengar(biasala..pengikut mana suka dengar sesuatu yang tak baik pasal pemimpinnya)
*Jika ada nak komen pasal politik, sila..dialu-alukan, bagitau nama .

Pasal isu kalimah allah aku rasa geram. 

Saturday, October 30, 2010

Kisah x tersusun

Salam..wah...

Lama betul rasanya tak update blog..semua dah berterabur bila berada pada tahun akhir ni. Paling penat bila ambil PAP ni(sebenarnya xsusah mana), tapi jika xbuat awal dan study bahan nota, memang susah. Aku kebetulan sem ni cam tak betul sikit, pengurusan merudum 50%, masa tido shifted setengah hari dan ada masa 2 hari xtido...

Pap wat drainage, tapi aku x design drainage, aku design culvert..masalah berlaku sebab 2 jantina berbeza, pemikiran berbeza, tapi negeri sama, tapi bila bercakap xmacam duduk satu negeri.. Tapi takpe..kerja tetap kerja..Design culvert ni bukan semudah difikir, aku yang tak suka mengfokus pada nota menyebabkan aku tidak beridea konkrit tentang drainage. Apapun as a culvert designer, aku tetap kena tunggu design drainage siap. Masalah kalau komunikasi tidak dirancang dan ditetapkan. Nak guna "aku" jahat sangat, nak guna "saya" baik sangat, nak "i' owh terlalu manja, nak guna "kawe" kan susah cam peliklah. So..berterusanlah tiada komunikasi berkesan(aku masih memikir solusi). So kata ganti nama berada pada seni nada suara...bosan tapi terpaksa ikut.

Aku akui memang xbanyak idea sebab aku tak mengfokus pada nota drainage,tau dah nak discuss. Preparation kelam kabut. Tak bercakap kang jadi anak patung, bercakap pula idea xbgus. Sengsara buat image assination pada diri sendiri. Tapi itu kelemahan yang tak dapat dibendung untuk PAP ni. So kena teruskan. Tapi malam tu aku buat biasa. A man cannot make girls mad.. but girls not care to make a man mad.. tu situasi aku.bukan korang.



So demi culvert tercnta, aku telah mengadap laptop merefer project senioritas, dan mengambil masa 6 ptang sampai 6 pagi just for design with 50% comprehension.. bayangkan satu culvert memerlukan permainan 4 graph dan nilai yang terkeluar dari graf terpakai untuk rumus pula,..just for coefficient..memang meloyakan. Saiz kena ubah jika tidak match antara headwater dengan headwater allow..dan perubahan ini mereferkan diri pada graf lagi..dan lagi dan lagi.. Pendek kata satu culvert kena refer banyak kali.. Masma punya hal.



aku pakai senior punya excell, tapi aku buat box, tapi terguna pipe senior..hampeh la.. Aku study dan design balik dengan 8 malam sampai kul 3 pagi untuk mendesign excel sendiri pakai box culvert(actually aku study excell senior dan edit excell tersebut sesuai dgn versi box culvert...bukan pipe culvert k. Jaen yang datang tanya aku time tu masih belum study apa2..so aku nasihat dia soh gi study luh..

Petang keseokan ada hari 2 last hantar, dari kul 4 sampai 6 aku design kali ketiga kerana keyakinan pemahaman aku pasal reduce level yang aku pertikaikan mana datangnya..
So malam tu kul 7.30 malam sampai 2 pagi aku settlekan pasal drawing semua. So aku tahu biarlah underdog sekalipun asal kerja kita siap ikut perancangan. Yang pasal print tu aku serah pada diorang la.. aku nak muntah.. kelas kul 8 hari Friday pun aku tersungkur di medan jihad tido.



OOOOO...OOOOOOOOOO..jeritan lagi waving flags worldcup aritu

Tutup pasal PAP..nak cerita pasal rasa sangat pelik aku pada suatu pagi aku tidor.. Masa tu hari Kelatan akan lawan Kedah second round kat Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, malam sebelum tu takde desperate nak tahu pasal bola, just dengar gitu2 je kat fb...tapi aku bermimpi, Kedah menang 1-0 atas Kelantan..masa mimpi aku sedikit kecewa tapi aku xnak fikir.. Siap aku boleh lihat pula atas kertas lengkap keputusan 1-0 tu..

Malam tu aku xtengok match Ked vs Kel.. just tngok updated status kat Fb member2..rupanya Kelantan ke final dengan 1-0 menang keatas kedah.. Ya Allah..Pelik vs Ajaib, Benar vs Nyata, Tersirat vs Tersurat.. Mungkin kebetulan dan mungkin ada sesuatu yang special.. tapi aku xnak fikir sangat.. aku bukan Sotong Paul yang meramal dengan tengan berjela.. Aku cuma diberi mimpi..Tapi logiknya setiap mimpi aku dari kecil sampai besar akan menunjukkan sesuatu petanda.. Yela..ada orang kata mimpi mainan tido.. tapi tak syok kalau tido takde mimpi tau.

Malam ni pun Kelantan vs Negori.. so aku tetap harap Kelantan menang.. sebab tu aku malas nak tido..takut mimpi kelantan menang. Apapun bagi aku kemenangan kelantan amat penting demi pembangunan bola sepak Malaysia. Aku sedar semangat Assobiyh orang kelantang memang tinggi, cuma jika orang kelantan yang tidak  amalkan assobiyah akan mendapati hidupnya bosan, macam aku sekarang..aku tak amalkan assobiyah di UTM.. assobiyah di Matrik Perlis dulu memang tinggi sehingga kami dilihat kumpulan yang kuat dan bersatu.
Dan Assobiyah ini menarik darah terenganu bersama..serumpun la kiranya..Samo2 make budu..haha

Ngeri tak cerita ni
Sebelum aku nak stop dulu menulis, aku nak kisahkan suatu kisah yang terkisah antara kisah-kisah yang mengisahkan kisah.. Blog...aku saja nak track orang yang masuk blog aku.. tapi ntah bergurau aku kaku dan pelik bila bila buka blog yang menamakan dirinya...babalimited.. aku bukak dan terpampang satu kenyataan..


So..mula2 aku terkejut..ada ke nak main2 dengan kematian. Apa motif sekalipun harap jangan cuba bemain dengan kematian2 ni.. ia perkara pasti. Harap dia sedar ..hmm..lagipun dia tak mention ceo itu siapa..

Last but not least.. Aku sokonng bajet 2011..terutama melibatkan Menara Warisan 100 tingkat.. dan Sokongan tak bebelah bagi untuk Subjek Sejarah diwajibkan 2013.. ramai yang buta sejarah sekarang ni.
Terima kasih

A.Suhaimi A.M
30/10/2010
Pagi buta

Friday, October 15, 2010

Déjà Vu


Deja Vu..

Itulah yang boleh dikatakan apabila menjawab test tadi.  Padahal keyakinan sebelum menjawab test tadi berada pada tahap 70%. Apabila memasuki soalan pertama, getaran keyakinan semakin berkurang ketahap 50%. Bagaimana itu?

Apa tiba tahap pengiraan As, aku terpaksa stop sebab mendapat nilai yang agak besar.
Kenapa ni? aku mula teringatkan test 1 dahulu yang benar2 perit untuk menjawabnya.
5 minit aku berfikir. Dan logiknya juga jawapan aku. As kamu ialah Foudation, bukanya beam atau tiang. Walaweh. 

Dengan keyakinan aku proceed kepada Shear,normal dan punch. Masa tersebut aku teringatkan 2 hari lepas otakku menghafal jarak dan rumus v serta vc. Ah...! Deja Vu lagi...Aku pejamkan mata recall balik rumus tersebut terutama vc yang berlainan antara normal dan punch..

Mana yang ricih tebuk? Aku dah tinggalkan..hehe.

Soalan 2 aku jawab dengan tunggang langgang. Dengan risiko aku memcari juga moment dan N itu..dan berharap kerja aku dinilai berdasar cara kerja,bukan betul atau salah jawapan.Aku redha. Aku teringat lagi masa menjawab RC 1 tahun lepas, perasaan itu seakan kembali menjelma sekarang.Deja Vu.

Melangkah keluar dewan, hatiku bercampur baur, sugul tidak, gembira pun tidak. Perasaan seperti melepaskan sesuatu yang kamu tidak tahu perlu atau tidak kamu lepaskan. Teringat lagi masa menjawab soalan Survey tahun 1 dahulu. Ah! Kenapa boleh berada dalam kelompok itu?Deja Vu.

A.Suhaimi A.M
15/10/2010
1.30 AM




Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails