Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Sunday, October 31, 2010

Tahniah KELANTAN ku

Salam

 Semalam detik 8.40 aku bergerak dari bilik ke blok L27, niatnya nak tengok Final Piala Malaysia..Kelantan Vs N.Sembilan. Datang tengok takde sorang pun..Biar betul.. Dulu Kelantan lawan Selangor akhir liga Super dan Kelantan Vs N.Sembilan akhir Piala Malaysia semua penuh..Okay...Senang sikit..Aku buka Tv dan duduk..Time tu aku sorang..pastu de la dak junior yang aku train masa MHS dulu datang..Perh..dah lain..
Dulu skema..sekarang macam hampeh..(ni pandangan aku). Sebab aku tengok cara diorang bercakap macam tak kena tempat. Dah kuat..bukan ramai orang pun.. pastu mencarut..B**uh la,C*B*i la.. Ganggu mood aku betul.

Separuh masa pertama mengecewakan kelantan..Kena penalti minit 13, 2 kali sepak 2 kali masuk..tapi kira sebiji je.. Tapi melalui corak perlawanan aku boleh nilai siapa lebih baik bermain. Bola dikuasai oleh Kelantan, tapi bila sekali N.Sembilan naik, terus boleh direct ke goal.. Nasib baik Goki(Orang kelantan sebut untuk Goal Keeper) hebat dan mantap. Bila masuk goal berterabur mercun2..Pertahanan Kelantan sedikit lemah berbanding N.Sembilan yang agak susah ditembusi. Tapi aku tahu Kelantan bakal cipta goal.

Separuh masa kedua  seakan perubahan ketara berlaku. Serangan bertubi-tubi dari kelantan akhirnya membuahkan hasil..Equalize..1-1..Aku gembira dengan perkembangan itu..Lepas tu minit ke berapa ntah.. Mimi call aku.. masa bercakap..Gooooall..sebiji masa bercakap.. dah.. Kelantan dan sumbat sebiji lagi..2-1..
Aku sebak dan gembira sangat time tu..rasa nak konsi dengan mimi pulak..haha.

N.Sembilan memang panas time tu, pertahan dia yang hebat pula cedera, Syukor adan kena kuning..Situasi yang tak memihak. Menariknya penyokong kelantan, bila bola lepas je garis tengah..Sorakan seperti dah main depan goal.. Dan..2-1 berakhir dengan kemenangan dan kesyukuran. Aku sanggup tunggu pula untuk majlis penyampaian hadiah dan piala..Sebak gak tengok. Kali pertama menang sejak 55 tahun. Apapun Tahniah untuk kelantan..TERBAIK!!

Fakta

Dalam post sebelum ni aku sebut pasal assobiyah..iaitu kesukuan memang menebal antara orang-orang kelantan. Sejak Pasukan Kelantan dipegang oleh Tan Sri Anuar Musa, transformasi begitu pantas, dalam 2 tahun, Kelantan dah masuk 3 final dan, 2 kali kalah dan kali ketiga menang. Memang mantap Tan Sri Anuar Musa..UMNO ni.Haha.

Anuar Musa ni memang bagus. Rumah dia dengan rumah aku tak ada jauh sangat, naik motor 10 minit pun sampai. Secara peribadi nya, dia amat membantu rakyat ketika berjuang dalam UMNO. Ketika dia menjadi ADUN. Tanah perkuburan kat kampung aku dia yang beli kerana kubur sedia ada sudah tidak muat. Masa aku bersekolah dulu pun banyak program pendidikan dibawah seliaan UMNO Bachok aku join. As a student. BTN,Bengkel di UM, Seminar pendidikan..

Itu sebab aku dilihat lebih condong kepada Kerajaan dan UMNO..(biarlah arini anda tahu). Aku cukup pantang jika tuduhan tidak berasas dilontar kepada pemimpin yang banyak berjasa pada rakyat. Masa dia jadi ADUN Kok Lanas pun, dari kawasan desa berkembang menjadi Maju.. Tetapi entah termakan hasutan pembangkang dia tewas PRU 2008(aku tak nafikan itu sebab Paklah). Orang seakan habis madu sepah dibuang. Dan Sekarang Terpaksa kutip Sepah balik..KELANTAN MENANG..

Jika ditanya kenapa aku pro-kerajaan. Jawapan mudah, aku tak dapat lihat apa Kerajaan Kelantan (Serambi Mekah Dalam Bayangan buat). Kawasan kampung aku dari dulu sampai sekarang macam tu la juga keadaanya. Gejala maksiat tu usah cakap. Anak jiran depan rumah, siap bercium tanpa segan silu depan orang, aku kenal sebab penah berkwan kecik2 dulu.. Lepas tu aku dengar mengadung dan beranak dah. Orang panggil dia dengan nama Dubby..

Pastu ada juga budak2 kampung aku jadi penagih pil kuda, malam2 rumah jadi sarang maksiat. Pukul 7 pagi baru perempuan turun dari rumah laki. Ada yang dewasa jadi Sasau sebab dadah. Ada yang hampir gila sebab arak..Budak2 remaja yang aku kenal masa kecil dulu dan jadi pengedar pil kuda. So..Persoalannya.. Inikah maksud MEMBANGUN BERSAMA ISLAM?

Masa nak mengundi datang rumah ke rumah cakap nak bagi air paip percuma, lepas Vote..bulu hidung pun tak nampak. Rakyat bukan desperate sangat..Sekali orang percaya, dua kali orang percaya.. masuk bnyak kali menipu sasau..baik takyah jadi ADUN.. Jika nak tahu, ADUN tempat akulah yang masuk mahkamah sebab bekas isteri mintak 4 juta.. Padan muka..Namanya Wan ISMAIL..

Jadi apa yang PAS bawa untuk Kelantan setelah 20 memerintah atas nama ISLAM? Celah mana PAS terbiah anak muda supaya jadi Muslim sejati..? Setakat in sebuah masjid pun takleh nak bina.. Terpaksa orang kampung minta dera, Tok Guru Pondok gi minta derma rumah ke rumah. Mana PAS?

Yang aku tahu dan amat tahu sebagai rakyat Kelantan sejati.. ADUN yang baru dilantik pun boleh pakai marcedes... Kat Hulu pun banyak bukit ditarak balak ditebang..So what?
Banner kat tepi jalan bukan main,Membangun bersama Islam, Sejahtera bersama Kepimpinan Ulamak.. Bagi aku itu bukan ulamak.. tapi Ular dalam Semak..(aku minta maaf sebab aku geram). 

Orang2 pas cakap jangan derhaka ulamak, fatwa Nik Aziz.. Nik Aziz keramat.. 
Disini aku nak tegaskan.. Selain Nabi, Tiada orang yang maksum termasuk NIK AZIZ.. Bagi aku Nik Aziz ialah ikon yang diangkat martabat kepada Tuan Guru oleh fanatik beliau. Ikon ini akan dicanang sebersih2 dan sebagus2 dan sesuci2.. Bukan aku pertikaikan keputusan Nik Aziz dalam sesuatu perkara, tapi "fatwa" yang tidak baik serta memecah belah umatpun didukung.. Dan Aku pasti jika Nik Aziz tiada, image yang akan didukung selepas ini ialah Haji Hadi..Presiden Pas Skaranng.

Jika mahu bercakap memgenai politik, elakkan berdebat bersama rakan.. 
JIka mahu menulis pasal politik, setiap hari aku boleh menulis. Aku sudah dikenali dikalangan rakan-rakan dengan pegangan aku tentang politik. Ada menerima baik, ada yang memandang serong. Tapi aku yakin apa yang aku cakap dan fikir, melalui apa yang aku alami. Wallahuallam..

Manusia itu lemah..ada yang suka mengambil kesempatan atas nama politik.
Hari ini aku dapat berita kenyataan Ketua Pemuda Pas, Nasyaruddin Tantawi.. Bahawa kemenangan Kelantan semalam adalah berkat doa Tuan Guru Nik Aziz...

Dalam hari aku"Sejak Bila Nik Aziz ambil tahu pasal bola sepak Kelantan?".
Noktah.

Nota kaki
*Aku tersasur dalam politik(INGAT..Aku sudah berdaftar dengan SPR..aku boleh mengundi PRU13)
*Komen aku pasal Nik Aziz mungkin ada yang tak suka dengar(biasala..pengikut mana suka dengar sesuatu yang tak baik pasal pemimpinnya)
*Jika ada nak komen pasal politik, sila..dialu-alukan, bagitau nama .

Pasal isu kalimah allah aku rasa geram. 

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails