Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Wednesday, March 31, 2010

Sustainable Campus

Salam tu All
Salam 1Malaysia

 
Prof. Ir. Dr. Wahid Omar








 


Hari ini macam biasa, ikut jadual pada pukul 4.30 petang, aku orang pertama berdiri di depan Foyer PHB(Pejabat Harta Bina). Ini kerana ada perjumpaan dengan the Director of Pejabat Harta Bina UTM, Prof. Ir. Dr. Wahid Omar. Perjumpaan ini adalah dalam kategori rasmi, semua 3 orang student undergraduate dan seorang student PhD African dibawah tanggunjawab penyelia PSM dan Thesis kami, Dr.Rozana.


Perjumpaan selama sejam dan padat dengan input telah memberi gambaran strategik dan jitu mengenai The UTM Sustainability Campus policy atau Polisi Pelestarian Kampus UTM. Banyak input dari Prof mengenai aktiviti semasa, dan phase yang telah dilakukan dan sedang dilakukan di UTM. 

Melalui penerangan dan pertanyaan yang dilontarkan dalam sesi penerangan tadi, sememang Pejabat Harta Bina adalah antara perintis proaktif pelestarian persekitaran. Kebanyakan projek telah dilaksanakan mengikut fasa-fasa tertentu. Beliau menunjukkan pelan UTM yang telah dibangunkan, serta yang dibawah pembinaan dan penyelarasannya sebagai Pengarah Kerja UTM. Jika dihitung semua perbelanjaan  dalam projek yang sedang berjalan, ianya menghampiri RM 1Bilion. Suatu perbelanjaan yang amat besar.


Mengenai sustainable campus, kita masih dalam fasa awal, dan perencanaan serta pelaksaan telah bermula. Antaranya pengunaan plastic di semua tempat makan,di UTM mengantikan polisterin. Ini mengurangkan pencemaran akibat polisterine tersebut. Walau kita sebagai pelajar terkena bias harga tambahan sehingga 30 sen, dalam tidak sedar kita telah menyokong konsep kampus lestari. Jadi pilihan yang ada semestinya makan terus atau bawa"tupper ware' sendiri.


Sungguh mengagumkan, pelaksanaan di pejabat harta bina sendiri telah berlaku. Di dalam bilik prof tadi pun, kami melihat sendiri bagaimana, pengunaan mentol kalimantan yang biasanya 2 unit pada satu tempat telah dikurangkan kepada satu unit. Ini bermakna jika terdapat 1000 unit sebelum ini, maka sekarang ianya telah dikurang kepada 500 unit sahaja. Memang energy saving.


Patutlah jika anda semua perasan di kolej kediaman, lampu kalimatan ditukar kepada saiz yang lebih kecil,dan lebih cerah, itu semua adalah pelaksanaan sustainable kampus.


Penerangan kami tadi berakhir sekitar 6.15 petang. Kami telah diamanahkan agar menbuat kajian dalam lingkaran topik Sustainable Campus dan dalam tangan kami telah ada tajuk yang sesuai berdasarkan penerangan dan nasihat dari Dr.Rozana. Sebagai pelajar bawah seliaan Dr.Rozana, semua antara kami akan menerima task untuk dilaksanakan sepanjang Latihan Industri . All about Sustainability.



Tautan Fikiran

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails