Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Sunday, March 21, 2010

Elakkan VB(Visual Basic 6.0) "stuck" and "slow" pada Window Vista dan Window 7

Salam..

Tadi ahli group project VB(Si Faiz) bertanyakan padaku, camana nak elakkan Vb ni gerak slow pada laptop dia. Actuall benda ni bukan berlaku pada dia seorang, ramai yang alami masalah serupa, senang cerita penguna Vista atau 7 adalah akan bermasalah dgn VB.

Sebenarnya VB ini programming software lama..so tu sebab dia tak compatible dengan OS baru cam vista dan 7. Bukan dia tak boleh guna, tapi just bila cursor digerakkan untuk "choose" atau "drag" control pada interface, macam ada "friction" . Senang cerita macam takde power. Bosan dan jemu jika nak buat kerja pakai VB jika keadaan begitu.

Dulu kusangka window aero yang ada pada vista ni punca masalah, tapi sebaliknya lain. Jadi selepas ini, anda tak perlu risau dengan keadaan begitu, sebab dah ada cara nak solve, punyalah senang pula cara nak solve masalah ni. dengan beberapa click dah cukup.Ikut step ini.

1.Cari logo VB tu(portable, yang jenis intall atau shortcut), kalau tak jumpa kat desktop, buka kat hard disk C).Bila dah jumpa "click" kanan, tekan "properties". Dia akan keluar satu tab. macam bawah ni.



2. Pilih compatibility



3.Click pada option ke empat tu,disable desktop composition(mesti), dan kalau nak "click' pada option compatibility dengan window XP tu pun takde masalah.



Dah tekan ok atau apply..siap dan boleh guna.

Selepas ni anda boleh pakai VB dengan senang hati dan tidur pun lena. Dalam masa sama menikmati bestnya pakai window baru macam Vista atau 7..macam-macam ada, best dan theme yang amat menarik. Babai..salam.


Inilah OS Window Vista Ultimate Service Pack 2, milik aku. Sape nak apply Service Pack 2 ni, PM aku. Insyaallah ku cuba bantu.




No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails