Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Sunday, March 28, 2010

CONTEST : Apa Saya Nak Buat Kalau Diberi RM100..

Salam tu All

Aku masih mencari-cari penetapan erti psikologi untuk dikaitkan dengan duit..faham tak maksudnya?
Begini, kalau pergi kedai atau pasaraya la katakan, anda tengok harga barang, ada yang letak RM99.99, ada yang letak RM 29.99 sedangkan harga di kedai yang lebih dekat ialah RM30.00 untuk suatu barangan yang sama. So..tentunya fikiran manusia ni suka tengok yang murah tu..,10 km beza jaraknya dari rumah pun takpe..asal murah..gimik pe.

Kalau nak tahu tu semua PSIKOLOGI!!
Maklumlah sem lepas aku ada ambil subjek psikologi indusri, mungkin terlebih baca sampai nak tulis bab ini.
Tetapi bagaimana jika perbandingan itu dibuat dengan sesuatu yang sama nilai tetapi bezanya ialah dari segi perkataan dan nombor.

Contohnya: SERATUS RINGGIT berbanding RM100.
Banyak telahan dan sudut psikologi yang ku lihat namun sukar untuk membezakan nilai mana lebih tinggi untuk dipsikologikan terhadap sesiapa. Sebab utamanya jika anda lihat gambar dari seorang blogger ni..



Inilah maksud aku kenapa susah nak bezakan, RM100 dan SERATUS RINGGIT, dua-dua ada kat situ..
Alik-alik dua-dua sama harga la kan. Tak gitu.

Berkenaan CONTEST : Apa Saya Nak Buat Kalau Diberi RM100..
Bagus la si owner wat contest ni, boleh la beri  duit pada blogger2 lain. Kalaulah aku diberi duit Seratus Ringgit atau RM100..cuba teka nak buat apa?
1)Belanja rakan2
ni kira nak pertemuan, untuk bermaafan dengan kawan2, exam pun dah dekat, kita rapatkan balik saf-saf yang jauh..eratkan hubungan yang telah lama terjalin.

2)Beli hadiah untuk diri sendiri.
Kadang kerana selalu sangat beli hadiah kat orang lain, apa kata beli hadiah kat diri sendiri, ikutlah apa-apa pun, janji diri rasa dihargai oleh tuannya. Kan!..Beli la baju sehelai dua, kasut ker, atau beli sabun mandi pun takpe,,badan sendiri la katakan.

3)Simpan Amanah Saham 1Malaysia.
Jeng...jeng, yang ni kira dalam ketegori menabung la juga. Lagipun tak perlu risau duit tu hilang ker apa, makin lama makin beranak la duit tu dalam bank, dan sampai masa boleh kutip hasil. Jadi tak membazir.

Apapun..anda2 semua tentu ada perancangan masing-masing jika diberi RM100 atau SERATUS RINGGIT. So, entry la untuk dikongsi bersama-sama.

Pic kredit pada : http://tetikuskukus.blogspot.com/



4 comments:

  1. hahaa..bagus² belanja kengkawan.. ;D

    tQ for joining & good luck.. ;p

    ReplyDelete
  2. Lelaki ini>> TERIMA KASIH..

    bieyra dhamira>> YEP, kami kena amik elektif je setiap tahun.

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails