Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Wednesday, February 10, 2010

Sustainable Development - Wujud walau tidak Sedar



Sustainability..ungkapan yang sesuai untuk setiap jenis perkara pengurusan. Apabila kita bercakap pasal Sustainable Development(SD), kita tidak boleh fikir ianya hanya bias "Develop" yang mengaruh kepada "Bina" dan seterusnya jatuh maksudnya kepada "Construct" dan automatic melayang-melayang dalam bidang pembinaan dan engineering sahaja. Sedangkan Sustain yang dimaksudkan adalah jenis "whole world thinker", not just "soloist thinker".

Apa yang perlu kita faham ialah "sistem keseluruhan " yang terhasil padu dari perancangan development tersebut,bermakna perkara dan elemen yang tidak harus tenggelam ialah Society, Environment dan Economy harus menjadi keutamaan selain dari perkara lain.

Wujud?
Ya, sudah tentu ianya sudah wujud, namun kita sahaja tidak terfikir tentang kewujudannya, sebab kita terlalu excited pada perkataan baru,term baru dan huraian baru. Sebenarnya di Malaysia, sejak zaman kemerdekaan,hingga zaman sekarang, pendekatan dan konsep beberapa perdana menteri dahulu adalah suatu "perkumpulan idea sustainable". Sebagai contoh kita ambil konsep DEB(Dasar Ekonomi Baru), sasaran adalah kepada keseimbangan kekayaan kepada rakyat terutaman Bumiputera, yang majoritinya adalah termiskin,tegar pula,maka kejayaan yang dicapai , melalui gagasan DEB tersebut sudah tentu melibatkan Society. Society mana?Sudah tentu society miskin tegar tersebut.Pembangunan disuntik melalui apa?Economy..rakyat boleh dapat keperluan asas,makan,shelter,pakaian,

Islam Hadhari
Ada orang kata "Islam Ada Hari", apa punya sempitnya otak. Islam hadhari mengajak kita menuju kepada prinsip fundamental islam,iaitu perinsip asas islami, seterusnya merujuk dan bertaqwa dengan Al-Quran dan Sunnah. Jadi isu agama baru dan ajaran baru sepatutnya tidak timbul sama sekali. Namum politiking menghentam dasar tersebut hingga layu. Alangkah sedihnya. Jika kita perhatikan prinsip asas Islam Hadhari ialah seperti berikut:
  1. Keimanan dan Ketakwaan Kepada Allah s.w.t.
  2. Kerajaan Adil dan Beramanah.
  3. Rakyat Berjiwa Merdeka.
  4. Penguasaan Ilmu Pengetahuan.
  5. Pembangunan Ekonomi Seimbang dan Komprehensif.
  6. Kehidupan Berkualiti.
  7. Pembelaan Hak Kumpulan Minoriti dan Wanita.
  8. Keutuhan Budaya dan Moral.
  9. Pemeliharaan Alam Semulajadi.
  10. Kekuatan Pertahanan.
Dalam 10 perkara ini, kita melihat komponen Society, Environment, dan Ekonomi lansung tidak tercicir, malah dasar-dasar ini sememangnya mungkin lebih sustainabilitynya berbanding dasar lain.

1malaysia, Juga sarat dengan Idea Sustainable melalui capaian KPI berteraskan 6 Bidang Keberhasilan Utama(NKRA). Penjelasan ini boleh merujuk kepada capaian laman sesawang 1Malaysia.

Changing yang tidak relevan ?

 

Bagi saya tiada apa mengelirukan berkenaan "Changing". Jelas perkataan "Past" bermaksud amalan negara didunia ini dalam Sistem Development tersebut dari dahulu, majoritinya. Perkataan "Future" adalah merujuk kepada "laluan sepatutnya", tidak boleh ditakrif sebagai "laluan" sahaja. Ini kerana kita contohnya Malaysia, mahu tidak mahu terpaksa ikut laluan, laluan macam mana? Jawapan lain ialah dari Past ke Future.

Ambil contoh, bayi lahir, bersekolah, pandai,masuk u, jadi dewasa bijak., Ini penjelasan bahawa semasa dia dewasa, dia ada past. mungkin masa sekolahnya miskin, kerja untuk dapatkan duit, dan ditakdirkan boleh berdikari, bersekolah,masuk u dan jadi bijak. Ini penjelasan.
Ok sekarang pertimbang ini,bayi lahir, bersekolah, pandai,masuk u, jadi dewasa bijakBoleh ke lahir seorang manusia terus besar pandai, terus ke future atau "laluan sepatutnya", belum pernah berlaku.

Ini bermaksud kita tidak boleh terus ke future, melainkan kita melepasi zaman sepatutnya.
DISINI, persoalan utama yang perlu difikir ialah "Range" masa.

Dalam lecture saya hanya tidak bersetuju dengan pandangan lecturer, Dr. Zai berkenaan perbandingan antara Malaysia dan Brisbane. Bukan tidak setuju dengan "perbezaan", namun cara perbezaan dibanding.

Kita negara membangun, dan di Brisbane adalah di Negara Maju.
Kalau kita buat kronologi:
Miskin----------->Membangun---------->Maju.
Bangladesh------>Malaysia-------------->Australia

Dahulunya...

Miskin----------->Membangun---------->Maju.
Malaysia--------->Australia-------------->US

Bukankah kita harus melalui phase tertentu untuk menjadi negara Maju dan Adaptasi sepenuhnya Sustainable Development ini. Kita tidak boleh bandingkan lemahnya Malaysia secara begitu kerana di Brisbane telah melalui Fasa Maju berbanding Malaysia di Fasa Membangun. Sama bezanya dengan "Professional" berbanding "Amatur", sudah tentu Pro ini lebih berpengalaman berganda-ganda bebanding Amatur. Inilah soalan yang harus kita tanya Dr.Zai nanti.

Apapun, ini hanya analisis dan pandangan saya mengenai SD ini, saya tahu ramai rakan sekelas yang mempunyai pandangan berbeza dan jauh mendalam, dan saya mengharapkan feed back berterusan agar kita mampu berbincang beberapa perkara walaupun sekecil zarah.

Saya juga percaya konsep 1Malaysia juga sarat dengan "sesuatu" yang menunggu masa kita tuai hasilnya suatu masa nanti. Dengan pemerintahan Perdana Menteri kita , Dato' Seri Najib, insyaallah akan penuh berberkatan dengan doa dan sokongan rakyat tanpa pesimistk menguasai diri, Insyaallah. 1Malaysia.

 Tautan Fikiran

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails