Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Friday, March 18, 2011

DNA(Deoksiribonucleik Acid) 18SX xXx

Aku dulu pelajar jurusan sains tulen, Yakni mengambil 3 subjek sains utama iaitu Fizik, Kimia, Biologi.
Jadi aku tidak salahkan sesiapa dari aliran teknik atau mrsm yang tidak ambil biologi. Bukan apa kebanyakan rakan2 aku agak tidak biasa dengan perkataan DNA.

DNA ialah Asid Deoksiribonukleik atau dalam Englishnya "Deoksiribonucleik Acid'. Asid deoksiribonukleik (DNA) merupakan komponen kimia utama kromosom dan merupakan bahan yang menghasilkan gen. Ia kadang kala dipanggil molekul warisan, kerana DNA boleh mewariskan sifat sifat organisma induk (iaitu ibubapa). Dalam proses pembiakan, DNA bereplikasi dan hasilnya dipindahkan kepada zuriat.

Dalam kes2 rogol, DNA merupakan perkara yang amat penting bagi mengesahkan seseorang itu merogol atau tidak. Aku menyokong kenyataan Dr.Asri Zainal Abidin, bekas mufti matrik aku dahulu, iaitu Perlis. Dia mengatakan jika tidak dapat mengemukakan 4 saksi, cara lain ialah Qarinah, iaitu pembuktian2.. boleh google jika mahu tahu lebih lanjut.





Sama jika perempuan didakwa dirogol, tak perlu kemukakan saksi, polis boleh siasat, melalui bukti2, melalui cctv, melalui DNA. Jadi hujah yang menyatakan jika tiada 4 saksi, maka perempuan boleh dikenakan hukuman qazaf itu SALAH. Sebab itu tidak ADIL. Itu tidak dianjur dalam islam, dan bukan keadilan islam.

Dah la kau kena rogol, pastu kena buktikan dengan 4 saksi..dan kau pula kena hukum..macam la perogol ni jenis merogol depan orang ramai. Jadi disinilah Qarinah diterima. Pembuktian kes rogol yang tepat sekali ialah DNA..



Orang boleh kata baju merah umno itu sama, sebab ramai orang pakai, orang boleh kata bau minyak wangi Gatsby itu sama, sebab ramai orang lelaki beli, korang boleh kata rokok Dunhill itu sama sebab mana2 kedai jual..
TAPI DNA ko tak sama dengan DNA aku. (aku xpakai baju umno, tak pakai minyak wangi gatsby, dan AKU TAK HISAP ROKOK). Mungkin Fingerprint boleh jadi saksi , tapi sekarang orang boleh curi fingerprint kau, dan tempek kat mana2 untuk katakan engkau ni perogol, pencuri..tapi tidak untuk DNA.

Jika DNA perogol, dapat dipadan dengan dengan DNA yang ditemui pada kemaluan perempuan, atau faraj. Dah tentu terbukti bahawa siapa perogol. 

Suka untuk aku petik fakta ini.(walaupun dalam indon).

Hampir dua pertiga kasus penelusuran test forensik DNA melibatkan kasus kekerasan sesksual. Ratusan juta sperma dipancarkan (dikeluarkan) dalam beberapa mililiter cairan semen. Noda-noda  mani dapat dikarakteristikan dengan memvisualisasi sel-sel sperma dengan uji acid phosphatase (AP) atau prostate specific antigen (PSA atau p30).
Uji mikrokospik di beberapa laboratorium dapat melihat kehadiran spermatozoa pada kasus kekerasan seksual. Bagaimanapun laki-laki aspermic atau oligospermic tidak juga mempunyai sperma atau kadar sperma yang rendah dalam ejakulasi cairan semen mereka. Sebagai tambahan, vasektomi pada laki-laki tidak akan menghasilkan sperma. Oleh karena itu pengujian-pengujian yang dapat mengidentifikasi enzim-enzim spesifik mani membantu memverifikasi kehadiran/keberadaan mani pada kasus-kasus kekerasan seksual.
Acid phospatase adalah enzim yang dikeluarkan oleh kelenjar prostat di dalam cairan semen dan didapatkan pada konsentrasi tertinggi di atas 400 kali dalam mani dibandingkan yang mengalir dibagian tubuh yang lain (Sensabaugh 1979, Safertein 2001). Warna ungu dengan penambahan beberapa penurunan sodium alpha naphthylphospate dan solusi Fast Blue B atau fluoresensi dari 4-methyl umbelliferyl phospate di bawah sinar ultraviolet (UV) mengindikasikan kehadiran (keberadaan) AP. Daerah yang luas pada kain dapat disaring dengan menekan kain atau sprei melawan ukuran kertas penyaring yang basah dan kemudian menggunakan kertas penyaring untuk tes-tes praduga (presumtimptive). http://www.freewebs.com/pengumpulansampeldna/testdarahdansaliva.htm

Jadi sekarang bagaimana..apa motif aku tulis ni. Untuk fahamkan aku dan korang. Bahawa DNA tidak akan pernah menipu. Walau darah korang boleh diambil, tapi sebatian protein dalam air mani tidak akan menipu. Jadi elakkan diri dari merogol dan dirogol.

BAGAIMANA DENGAN LIWAT?

Sama je beb, yang penting sekarang DNA.
Terserah pada korang nak percaya kes saiful dengan anwar itu konspirasi atau tak. Dengan melihat situasi penangguhan kes oleh pembelaan sekitar 50 kali, kes hampir 3 tahun, Anwar tak mahu bersumpah sampai sekarang, Anwar tak mahu serah DNA dengan alasan tak masuk akal. Kamu pasti dapat mengagak kebenaran milik siapa.


Walau kita berteori, berkonklusi, ALLAH tahu segalanya. Siapa pengkhianat bangsa, atau petualang. Sebab itu Malaysia negara bertuah. Macam2 ada.

p/s: Kita minta Anwar bagi DNA dia pada mahkamah untuk disepadankan dengan DNA lelaki "Y" dalam badan Saiful.

4 comments:

  1. berani kerana benar takut kerana salah....

    di dunia mungkin terlepas di akhirat nanti menunggu.......

    is the matter of cepat atau lambat......
    janji allah itu benar kan? :)

    ReplyDelete
  2. oh...sy xpham sgt....tpi bley la sket..mklum la dak teknik~~

    ReplyDelete
  3. MsPearl> Benar sekali itu.. Allah akan tunjukkan kebenaran. Sepandai2 mana pun spin cerita, lama2 orang tahu juga..

    IQ> Owh..takpe, sekarang zaman ledakan maklumat, banyak sumber boleh baca.

    ReplyDelete

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails