Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Sunday, March 27, 2011

Debat yang famous dengan budak elektrik..haha

Tadi masa aku tengah semangat tutup lampu untuk support program Earth Hour, aku bukak la  FB Sahabat blogger, saja jalan2..nk jenguk kengkawan. Ada la beberapa orang yang bercakap pasal Earth Hour ni..tapi aku tertarik pasal ayat seorang blogger, nama dia Rahim Pandai.. Ayat dia cam kat bawah ni.


Walaupun dia berbicara soal pokok, tapi aku bersetuju juga dengan dia, cuma dari segi basicnya aku kurang setuju pasal CO2 yang dia cakap, jadi tanpa aku pedulikan orang aku balas la kat posting dia,bukan apa nak ajak kongsi ilmu sains.Berdasarkan pengetahuan dalam subjek Environmental Management serta subjek Mechanical dan Electrical System..aku balas


Aku cakap pasal electrik ni dijana oleh  Coal iaitu arang batu..ini fakta untuk sesiapa yang selalu banyak membaca fakta sains umum.Tetiba ada sorang SB, Muhammad Isyak yang ada kat situ mentioned aku, dan bercerita dan cuba melemahkan fakta aku. Tetiba dia bercerita pasal transformer plak. Ah..aku dah pelik, budak ni entah faham ker tidak ayat aku..

Bukan apa, aku rasa tak fair nafikan fakta aku dengan sesuatu yang tidak merujuk fokus tajuk iaitu "penghasilan Carbon Dioxide". Dia main sebut jer pasal Transformer, kecik ker besar gedabak..pasal dia cakap dia jurusan elektrik..

Bro,aku tahu semua itu, aku pun belajar electrik jugak, walaupun aku budak Civil Engineering..tapi budak Civil belajar banyak benda la..pelbagai.. Tanpa nak malukan dia, aku cuba stand dengan pendapat aku. Aku fokus pada pengunaan Coal sebagai menghasilkan CO2 yang banyak semata2 nak hasilkan electrik..tu jer..so aku terang pasal tenaga eletrik yang berubah bentuk dan stand dengan fokus pada CO2 tu..


Tetiba dia balas pasal eletrik, dengan yakin tidak berubah bentuk..Harharhar..aku rasa nak gelak bila dia cerita pasal losses, fokus letrik-kinetik-letrik..apasal aku nak gelak..?
Aku tak tahu la dia dari mana, U ker kolej mana, tapi dengan menafikan prinsip asas iaitu Prinsip Keabadian Tenaga adalah amat memalukan. Tetambah dikhalayak ramai camni..aku tahu ramai budak2 belajar sains tahu pasal ini.

Prinsip Keabadian Tenaga menyatakan tenaga tidak boleh dimusnahkan, tetapi hanya berubah bentuk..
Ini fakta fizik bai.. fakta fizik..Tingkatan 4..student sains asasi pun tahu.
Aku bagi contoh lampu...tenaga electrik menyalakan mentol, mentol terang, suhu mentol panas

So equation mudah..  Tenaga Electrik ---->Tenaga Cahaya+ Tenaga Haba
Mudah bukan..
Atau aku bagi contoh Kipas...Electrik menyebabkan daya magnet berlaku, dan kipas terpusing..kipas panas
Equation mudah ialah Tenaga Electrik---> Tenaga Kinetik+Tenaga haba(sedikit)


Bila dia balas balik, aku baru tahu dia tercabar budak Civil cakap pasal electrik..mungkin dia buka FB aku..haha..Aku suruh la dia check wikipedia kalo tak yakin pasal apa yang aku cakap..

Cuma bagi aku memalukan sebagai student electrical dia tak tahu pasal macamana elekrik dihasilkan..
Student Electrical bai..bukan student Civil..

Ibarat macam student Civil Engineering tahu pasal Konkrit, Setting Time Konkrit, pasal Hardened Conceret, Durability Concrete, tapi tak tahu macamana nak Design Concrete, macamnana penghasilan konkrit, ikut Strength yang kita nak..cam tu la lebih kurang.

Apapun aku malas reply takut nanti memanjangkan sesuatu yang dia tak faham..cukuplah aku ketawa kecil kat blog aku sendiri..hahaha..

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails