Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Saturday, December 26, 2009

Menyanggahi Pro-M,adakah saya dilabel Evo-M?

Pro-Mahasiswa(PRO-M) UTM, golongan yang dilihat "opposition" dari kaca mata pihak Evo-M(Evolusi Mahasiswa) UTM dilihat lebih bersungguh-sungguh menjalan kempen. Ini dibuktikan persiapan lebih awal mereka cuba menarik perhatian Mahasiswa UTM,melalui penyebaran flyers di bilik-bilik kuliah seluruh fakulti. Saya memuji tindakan pantas mereka men"indoktrinisasi"kan mahasiswa UTM.

Namun, golongan seperti Pro-M juga punyai kesilapan yang amat parah dari segi penyampaian maklumat yang tepat kepada mahasiswa. Dari pertama kali membaca flyers tersebut saya sudah mengagak apa yang akan berlaku selepas ini.

Secara fakta jika dilihat secara kolektif,flyers tersebut tidak menggambarkan "kejujuran" sebenar mereka. Mereka mengaku bahawasanya mereka adalah kelompok yang membawa dan memperjuangkan suara mahasiswa yang asli dan bebas. Keutamaan yang saya ingin sebutkan ialah "asli dan bebas".Kononnya.

Mereka juga menyatakan bahawa kelompok seperti mereka tidak menyebelahi mana-mana pihak samada dari kerajaan, pembangkang,atau pihak pentadbiran universiti.Ini suatu perkara yang cuba dilindung oleh pihak Pro-M dari dihidu oleh mahasiswa. Gaya bahasa mereka seakan menggambarkan mereka ini "golongan neutral",tapi secara zahirnya mereka tidak seperti yang digambarkan.

Sebenarnya mereka adalah generasi yang membawa dan menyebarkan idea politik luar. Bukalah google dan taip sahaja "Pro Mahasiswa UTM" atau sekadar "Pro Mahasiswa",buka blog mereka dan lihat dan nisbahkan sendiri berapa banyak link yang disambung kepada blog pembangkang secara lansung atau tidak lansung. Bukan saya ingin pertikaikan ideologi politik mereka, namun saya cuba serlahkan apa yang terkandung dalam flyers tersebut tidak menggambarkan diri mereka yang sebenar. Adakah mereka jujur dengan tindakan mereka?

Semakin lama saya melihat kempen golongan Pro-M, semakin terserlah sifat "kiasu" mereka. Mereka seakan takut untuk menonjolkan diri mereka yang sebenar dan berselindung disebalik beberapa baris kenyataan palsu. Kenapa takut sehingga tahap itu? Adakah mereka takut "kalah" lagi pada pilihanraya kampus jika mahasiswa mengetahui "ideologi mereka". Adakalanya saya rasa selayaknya mereka memegang gelaran "ultrakiasu". Secara umumnya, lebih baik kiranya mereka terangkan kecenderungan politik mereka berbanding perselindungan seperti ini.

Saya juga tertarik berbicara soal program-program yang didakwa telah dijalankan oleh Pro-M. Sebanyak 21 program yang telah di"list"kan sehingga hampir penuh kertas flyers. Tapi melalui maklumat yang saya terima ada pihak-pihak yang kecewa dengan tindakan pihak Pro-M me"list"kan Program MPP sebagai Program Pro-M. Banyak senarai program merupakan Program MPP automatik di"hakmilik"kan oleh mereka. Apakah ini?Adakah ini taktik penipuan atau taktik mengkaburkan mahasiswa?Sengaja menggambarkan merekalah "juara" membuat kerja?

Cubalah hormati hak orang lain yang berpenat-lelah dan bersusah payah dalam menjalankan program, tiba-tiba title "penganjur" dikebas? Kalau kita sendiri pasti amat berasa sakit hati. Apatah lagi jika ia melibatkan komitmen banyak pihak diluar sana? Adakah ianya sengaja dilakukan untuk mengundang konflik dibelakang hari?
Inilah konotasi "asli dan bebas" yang dilaungkan oleh Pro-M boleh kita ungkapkan.

Adakah saya dilabel sebagai Evo-M dengan melakukan kritikan begini? Sudah tentu tidak. Sesungguhnya niat saya untuk menyedarkan organisasi, dan mahasiswa yang terlena dan masih dibuai mimpi, supaya tidak menelan sesuatu secara bulat-bulat tanpa melakukan penelitian dan konklusi seterusnya memilih samada untuk berpihak atau menjadi "independent". Semuanya pilihan adakah didasarkan kepada pemikiran yang jelas dan tidak terburu-buru.

Kepada rakan-rakan yang terlibat dalam "indoktrinisasi" ini, saya bukanlah bertindak untuk memalukan anda, namun turut sama-sama mengajak agar membuat pilihan terbaik sebelum berpihak pada mana-mana "side". Mungkin teguran ini boleh diambil pengajaran agar tidak membuat kesilapan dimasa akan datang.

Sesungguhnya, dalam keghairahan berkempen untuk menyuburkan politik kampus, harus disuburkan bersama pemikiran mahasiswa, janganlah lupa pada etika(ethics) berkempen agar kepentingan organisasi tidak melampaui kepentingan menyampaikan kebenaran.

Ahmad Suhaimi AM
24 Disember 2009

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails