Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Saturday, December 26, 2009

Adakah politik kampus dicemari politik luar?

Politik semasa hari ini tidak memungkinkan negara kita mampu berada dilandasan pembangunan yang kukuh, baik dari segi ekonomi ataupun perkembangan sosial yang baik. Sejak dari tahun 2008, suasana politik negara berubah dengan amat ketara. Saya melihat pelbagai perkara yang tidak patut berlaku, kini menjadi santapan pemikiran kita, didada akhbar atau pun di medan maya. Rakyat umumnya, dan mahasiswa khususnya seakan-akan tersepit dicelah pertembungan pemikiran politik sehingga keliru dalam mencongak halatuju dan keadaan negara dimasa hadapan.

Bukan tujuan saya menyentak pegangan politik mana-mana individu, sebaliknya saya sebagai mahasiswa cuba mengajak rakan-rakan seperjuangan berfikir mengenai nasib golongan siswa seperti kita dalam negara Malaysia khususnya pelajar UTM.

Tidak dinafikan dalam mana-mana universiti sekalipun telah diwujudkan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) yang dulunya kita kenali sebagai MPP, diharapkan menjadi wadah dalam perjuangan menuntut kebajikan para mahasiswa. Mahasiswa dikehendaki menjadi wakil secara sukarela atau pilihan, atau mungkin juga secara paksaan. Siswa-siswi juga mesti mengundi calon-calon yang terpilih dari kalangan terbaik dari segi kepimpinan.Ini demi memastikan mahasiswa didedah dengan politik, agar apabila keluar nanti, mahasiswa tidak akan terkejut dengan politik di luar.Itu yang tersurat dalam politik kampus.

Namun saya ingin sekali menegur sikap kepimpinan mahasiswa yang kehilangan arah sebagai wakil mahasiswa. Teguran ini dituju kepada semua barisan kepimpinan termasuklah kepada pihak Evo-M dan Pro-M. Seingat saya, saudara Abdul Hadi,presiden MPM UTM pernah menghantar surat kepada Harakahdaily(akhbar PAS), mengenai betapa bangganyanya beliau dengan politik di UTM. Objektifnya supaya badan politik luar meniru cara berpolitik di kampus yang bagi saya sesuatu yang mustahil. Mungkin kerana dia sudah bosan dengan keadaan semasa disebabkan oleh politik luar yang melingkari serta mengganggu-gugat isntitusi mahasiswa UTM sendiri,saya amat memahaminya. Namun tidakkah dia mengerti tindakan tersebut lebih mendedahkan mahasiswa dengan politik luar?Cukuplah anda menjaga mahasiswa yang ada, buatlah program yang berfaedah, memberi manfaat kepada pelajar dari segi akademik dan sahsiah diri dari melibatkan kepimpinan dan mahasiwa dalam kancah politik luar yang cukup-cukup merosakkan. Anda sendiri dilihat menjadi Evo-M yang "berkuasa".Gunakan peluang tersebut.

Apabila saya bertanya kepada wakil MPM sendiri dari Pro-M, mereka mengakui bahawa kepimpinan sekarang bukanlah yang sepatutnya berdiri sebagai presiden dan majlis tertinggi disebabkan kualiti mereka mentadbir dan mengurus kebajikan mahasiswa yang dikatakan "lembab".Kenapa? Program tidak bekualiti,terlampau sosial, Kurang pentarbiahan kepada mahasiswa, Merosak akhlak(konsert,battle of the band,dan sebagainya).

Dalam masa sama saya cuba bertanya apakah tugas golongan "Pro-M" dalam organisasi MPM sendiri, dan melucukan beliau menjawab bahawa "Pro-M" bertindak sebagai "pembangkang(opposition)"i
aitu melakukan "Check and Balance". Hendak saja saya menegur beliau bahawa "Anda juga gagal". Kenapa saya berkata demikian?Adakah mereka(Pro-M) melakukan tugas mereka ?bertindak menjadi "balancer" kepada MPM sendiri?Yang menyebabkan mereka berkata demikian terhadap Evo-M(Presiden dan MT)?Nampaknya kedua-dua pihak ini(Evo-M dan Pro-M) tidak melakukan tugas mereka.Perkara ini lah saya ingin samakan(dicemari) dengan politik luar iaitu "bercakap tak serupa bikin".

Saya juga ingin menegur perkara berkaitan surat berantai, memohon mahasiswa untuk menyokong usul pindaan dan mewujudkan peraturan baru melibatkan kempen bakal calon MPM, penggunaan logo, dan keterlibatan Pengetua kolej dalam kempen yang mungkin dijadikan memorandum kepada Pentadbiran UTM. Bukan saya melarang, tetapi tidak pula saya menyuruh perkara seperti ini,tapi bagi saya ini adalah proses "indoktrinisasi senyap" , malah saya menganggap golongan yang menganjurkan ini terlalu takut untuk berdepan dengan mahasiswa sendiri, sehingga diwujudkan surat seperti ini. Hampir saja saya melabelkan mereka sebagai "kiasu".Sekurang-kurangnya tulislah Organisasi mana yang menganjurkannya, dapatlah mahasiswa kita kenali dan membuat pilihan.Sebab itu saya mengambil keputusan untuk tidak mencatat apa-apa walaupun sebaris nama.Pendirian saya ringkas, kalau ianya(memorandum) diguna untuk tujuan lain, siapa yang perlu kita cari?Fikirlah sendiri.

Mungkin ada antara rakan sekalian(penyokong Evo-M hatta Pro-M sendiri),tidak bersetuju dengan pandangan saya. Itu terserah kepada anda, dan saya sebagai salah seorang mahasiswa dan bekas pemimpin pelajar, berharap teguran ini dapat difikir bersama-sama. Saya akan menolak untuk berdebat bukan kerana takut untuk berdebat, tetapi kerana saya tidak mahu wujud jurang antara kita semata-mata saya menegur berkaitan dengan kepimpinan Mahasiswa di UTM ini.Hasrat saya adalah untuk mengajak kita semua(mahasiswa) berfikir atas landasan kita sebagai mahasiswa, dengan tidak mengabaikan penggunaan kritikan yang perlu bagi membentuk jati diri yang terbaik.

Oleh-Ahmad Suhaimi A.M
23 Disember 2009

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails