Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Sunday, December 27, 2009

Kenapa kita selalu takut untuk bersuara?

Saya pernah atau tidak selalu berdepan dengan situasi sebegini, situasi dimana kita sendiri,atau orang lain amat berat mulut untuk bersuara. Situasinya adalah lebih kritikal jika kita berkeadaan seakan-akan faham walaupun hakikatnya kita tidak memahami.

Adakah kita malu atau benar-benar faham? Atau juga kita takut dianggap bodoh atau "tak Cream" maka kita tidak mahu bersuara. Saya ingin menegur dikalangan kita disamping menegur diri sendiri tentang perkara ini. Didalam kuliah misalnya, kebanyakan kita hanya mendengar dan mengangguk, tapi fahamkah kita tanpa bertanya?

Bertanya adalah penting dalam hidup.Ini memudahkan orang memahami kehendak dan maksud kita. Seperti pepatah "Malu bertanya sesat jalan". Apresiasi umum yang menjurus kepada pertanyaan juga terkandung dalam pantun 4 kerat:

Buah Cempedak diluar Pagar
Ambil Galah tolong jolokkan
Saya Budak baru belajar
Kalau Salah tolong tunjukkan

Bagaimana pula apabila kita ditanya? Kita juga perlu menjawab. Jawablah apa-apa, kalau lupa, cakaplah bahawa kita lupa, sama juga jika kita tahu, jangan kedekut untuk kita berkongsi jawapan tersebut. Harta semakin diguna semakin habis, namun ilmu semakin diguna semakin banyak dan melimpah-ruah..

Saya teringat beberapa hari lepas, kelas kami ditanya tentang faktor yang mempengaruhi kekuatan tanah. Saya dibelakang, bukan saya tak mahu jawab, tapi terlupa term yang diguna dalam Englishnya. Maka diamlah saya. Saya tahu ada antara kita yang tahu tapi berat mulut untuk berkata sehingga ditegur oleh Pensyarah, malang pula rasanya apabila yang menjawabnya adalah Murad,pelajar luar negara.Dia yang banyak bersuara, jadi "back-up" kepada pelajar lain.

Selalunya saya menegur diri saya sendiri, adakah ini standard atau tahap diri saya, jika ya, maka malangnya saya. Dan saya ingin lontarkan persoalan ini pada rakan-rakan lain, supaya selepas ini kita menjadi seorang yang berani untuk bertanya dan bersuara.
Apapun saya percaya kita mampu mengubah diri menjadi lebih baik berbanding situasi beberapa hari yang lepas.Wassalam.

Ahmad Suhaimi AM
20 Desember 2009

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails