Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Tuesday, August 10, 2010

Apa yang mahu kamu capai?

Assalamualaikum
Salam 1Malaysia

Penulis tertarik untuk menyatakan pendirian penulis tentang isu ini. Ia kerana isu ini dimainkan sudah menjadi "kegilaan" mereka-mereka untuk memperjuangkan politik mahasiswa agar menjadi "politik luar". Bahkan ianya kini terseret kearah suasana yang kurang selesa kepada para mahasiswa. Noktah.

Sila baca petikan dibawah.


KUALA LUMPUR, 9 Ogos: Sudah tiba masanya kerajaan membenarkan mahasiswa berpolitik sebagai proses mematangkan demokrasi di Malaysia dan menjamin hak-hak yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.


"kerajaan harus terbuka dan ikhlas memberikan ruang kepada mahasiswa menjana kepimpinan diri di alam kampus sekiranya mahu melihat barisan pelapis kepimpinan negara pada masa akan datang berkualiti dan berketrampilan tinggi."


"“Kami, pimpinan mahasiswa MPMN akan terus komited dan konsisten dalam memperjuangkan suara mahasiswa. Kami akan terus membawa suara mahasiswa sampai kepada para pemimpin kerajaan"


" mahasiswa masih lagi dihadkan memberikan idea dan pandangan tentang isu-isu politik negara serta terlibat secara sah dengan parti politik semasa di kampus"-Pengerusi Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN), Mohd Fadzil Jamal.(Sumber"Harakah")

Ini merupakan pendirian (kononnya) mewakili pendirian MPMN. Jika ditafsir , ianya merupakan pendirian mahasiswa keseluruhannya.

Namun, penulis mencadangkan agar satu kajian suara dijalankan kepada mahasiswa tentang perkara ini, jawapan yang pasti ada "TIDAK"

Penulis tidak akan komen apa-apa jika pendirian itu merupakan pendirian peribadi, namun, kerana hakikatnya penulis juga meminati politik negara dan sentiasa memerhatikan jatuh bangun politik negara. Bermula dengan PRU 12 dan bermacam permainan oleh pihak tertentu? . Tapi jika ia diguna atas nama pendirian mahasiswa , maka penulis terpanggil menyanggahnya.

BEZA
Terdapat perbezaan jelas antara menjadi MAHASISWA YANG PEKA TENTANG POLITIK dan MAHASISWA BERPOLITIK LUAR. Mereka yang peka tentang politik sentiasa peka dengan perubahan politik dan mengambil ketetapan terhadap sesuatu isu mengikut perspektif mereka. Manakala yang 'berpolitik luar" berbeza kerana mereka membawa dasar atau agenda politik sesuatu pihak kedalam kehidupan mahasiswa. Penulis pernah mengulas tentan politik luar disini

Kelompok
Kebimbangan penulis kepada pihak yang menyokong perkara ini ialah munculnya kelompok parti dalam universiti atau kampus. Misalnya wujudnya mahasiswa UMNO,mahasiswa PKR,Mahasiswa PAS, DAP,MCA,dan MIC. Sudah tentu mereka ini akan saling berprasangka sesama sendiri dan berlaku perbagai konflik yang tidak diingini. Kemungkinan bila tiba sahaja musim PRK(pilihanraya kampus) maka pelbagai provokasi yang sedasyat 'politik luar" akan berlaku. Yang melayu dengan melayunya, yang cina dengan cinanya, yang india dengan indianya. Bayangkan apa akan berlaku?Anda Jawab

Akademik
Dari segi akademik, mestikan ianya akan menyumbang sesuatu yang negatif. Mahasiswa sokong UMNO, Pensyarah sokong PKR, atau Pensyarah MCA, mahasiswa DAP..Pastinya berlaku diskriminasi terhadap pengajaran dan peperiksaan. 
Jika asyik dengan ceramah politik dalam kampus, pelajaran juga terabai, Parti itu kah yang akan jamin masa depan mereka yang gagal? Anda Jawab

Selesaikan dahulu masalah dalam kampus
Dalam dunia kemahasiswaan, pemimpin mahasiswa harus menyelesai perkara asas mahasiswa seperti keperluan mahasiswa, masalah mahasiswa dan menjadi saluran suara mahasiswa kepada pihak atasan(Pengurusan). Jika ini pun masih jauh dari kenyataan, tangguhkan dulu impian membawa agenda Parti kedalam kampus.

Pendirian mereka.

Pertanyaan Penulis
Apa yang mahu kamu capai?


Ahmad Suhaimi A.M

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails