Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Tuesday, August 3, 2010

Boleh la untuk beginner!

Salam
Hmm..Ari ni ada presentation..Information System..
Sebenarnya lecturer nak elak dari ketidaksempatan presentation dari student..12 group tu…
Takkan larat nak handle 2 jam..Nampak macam mudah ..

Presentation Group aku pasal Intelligent Building(Gempak je)..
Tapi kami lebih tekankan mengenai Security in Intelligent Building.
Sebab ambil mudah, jadi kami buat la kerja dengan 2 kali discussion je(hebat x)..
Yang pertama bincang, second buat Video..(wooo)

Kami ni kiranya expert la jugak bab buat video.macam2 boleh fikir. Banyak software dalam kepala..Movie Maker, Adobe Flash, After Effect,Ulead,Cyber Link, Sony Vegas,Video Edit Magic, Nero, dan bermacam2 lagi kalau nak wat video..Kalau nak convert usah cakap la..video ke lagu,..video ke macam2 jenis format,dan ntah macam2 lagi.

CUMA….Jeng..Jeng
Aku pengarah project..So aku nak cuba cara baru..Pakai Software baru yang digelar Camtasia Studio..Hebat Software nih..
Dia boleh integrate terus dengan power point, dan boleh view  kamera lagi..Yang paling penting tak lagging macam CamRecorder ..atau camFactory tu…So mula2 aku download dan install(original)..aku terus belajar,,wao..memang power la..
So aku suruh la group member settlekan article dan powerpoint masing2, kecuali Hisyam yang xdapt join.
Aku hiaslah bilik aku dengan kertas lebih2 dan kertas A4, bagi settle dan rasmikan dengan menamakan sebagai “Superman Studio”(serius ni).

Dan hasil laptop baru Hafiz(siegel) , maka kami buat recording presentation on-time.Mula2 memang nak gelak buat presentation macam ni. Buat sikit ketawa banyak. Bila cuba beberapa kali, hilanglah rasa malu dan segan..maka kami sukses record(record baru..). Tapi aku sedar microphone laptop hafiz ni memang ada masalah.
Aku ni bukan apa, aku nak train dorang dan aku sendiri present scara berkeyakinan(  bab pemerkasaan keyakinan diri).

Malam juga aku tdo kul 3 dok edit part diorang dan part aku, dan aku edit juga sound yang ada masalah..cut timing yang ada (aaa….aaa..aa..hmmm.mm) ,so terhasilah semua itu dan publishkan sebagai video format .avi. Tapi serius benda ni kualiti tinggi..tiap test record lebih dari 100-200 Mb. Kami 2 kali test seorang dan dah makan memori aku sebanyak 1.8 Gb..(pergh)

So, sebab aku ni Superman(macam dulu2 gak), so sapa nak software ni kena PM aku la..senang dan cepat untuk kerja yang perlukan kesegeraan.
Ni antara contoh yang aku buat..

Wah..wah..CLick untuk lebih jelas

Tapi time present semua terpaksa tebalkan muka, kecuali aku yag memang tak tahu malu(malu gak). So aku puas hati sebab dapat hasilkan satu perbezaan dalam persembahan(kreatif), berbanding rakan-rakan sekelas yang bermacam-macam versi lagi presentationya. Apapun kami sekelas bergelak dengan semua presentation yang ada(bagus semangat ni)..

Dengan terhasilnya video tersebut, maka pada pandangan aku "Boleh la untuk beginner".




Tautan Fikiran

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails