Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Saturday, January 23, 2010

Prk bayangan PRU? Part 2

Sambungan ke Part 2

Prk bayangan PRU?  

Rasuah
PRU
  • Terlalu ramai, nak sebut seorang demi seorang agak meletihkan mulut, menghabiskan air liur. Rasuah duit,rasuah pembangunan, dan paling dasyat adalah rasuah seks(anggota Bulan Terbelah atas Lautan Biru)
  • Ada juga pasal rasuah yang "gempar" 1Malaysia baru-baru ini, kes TBH(Pasti anda semua tahu mengenainya). Meskipun ada teori yang kuat pasal apa yang berlaku,namun perbicaraan masih berjalan, saya tak boleh dahului mahkamah untuk menghuraikannya.
PRK
  • Dalam Prk ni mungkin skop rasuah adalah terlalu kecil berbanding PRU.
  • Mungkin kita boleh tafsirkan rasuah PRK dalam bentuk janji-janji calon dari Kumpulan(EVO dan PRO), namun hujahnya bukanlah terlalu kuat, sebab setiap Kumpulan ini punyai manifesto masing-masing untuk diketengahkan.
  • Namun mengenai kes "LOMPAT", saya fikir amatlah tidak berbaloi untuk "si katak" isytiharkan secara secara terbuka. Ianya satu kaedah yang memakan diri. "Si Katak" bakal berhadapan dengan 2 perkara, pujian dan kutukan. Akhirnya "si katak" hadapi dilema. Pada pendapat saya, usahlah isytiharkan anda sedang melompat, lakukan senyap-senyap.
  • Kadang-kadang difikirkan bahawa "si katak" ni bijak menghidu peluang, bila dia rasa kumpulannya lemah, di pindah ke tempat yang di bakal dapat untung.(Mungkin dia harap dapat jawatan dan sebagainya). Ingat, penyataan saya umum, sesiapa yang terasa itu adalah "katak".
Agenda
PRU
  • Parti politik( Barisan Nasional)  dan Pakatan Rakyat ada agenda masing-masing. Sama ada ianya bersifat negatif atau positif itu hal no.2.
  • Kita tahu BN telah lama memerintah Malaysia,dan lebih 50 tahun, rakyat semakin kaya, maju dari segi ekonomi dan pendidikan. Kita semakin bijak, negara semakin gah di persada dunia, rezeki melimpah ruah kurniaan tuhan.Itulah nikmat sebuah pemerintahan berkesan.
  • Tak dapat dinafikan ada juga kecacatan dan kelemahan, namun tiada Alternatif untuk kita berpegang. Nak diharapkan Pakatan Rakyat yang berbeza ideologi, rosaklah negara. Tengoklah 5 negeri(Kelantan, Kedah,Selangor,P.Pinang,dan Perak), apa yang berlaku? Pembahagian kekayaan yang tidak seimbang. Dengan Pas dengan Pas for All(tiada lagi kearah sebuah negara Islam), Dap dengan Malaysian Malaysia(Mirip dasar Singapura) dan PKR(multiracial) yang lebih kepada kepentingan peribadi Anwar Ibrahim,
  • Sokongan kepada Pakatan Rakyat sangatlah merosot dengan agak mendadak sejak di Bukit Gantang. Kecuali sokongan bukan Melayu kepada PR masih agak kukuh walaupun sedikit menurun.
PRK
  • Evo-M dulunya Pro-Aspirasi juga jelas agendanya, namun pertukaran MPP setiap tahun bermakna Pertukaran Kepimpinan tidak menjejaskan agenda, sebab pentadbir menyokongnya.
  • Pro-M berbeza, mereka ini agak menentang dasar-dasar Universiti, menyokong sesuatu yang lebih kepada Pembangkang, timbal baliknya mereka disokong Pembangkang dari segenap sudut(PAS,DAP,PKR). Bagi sesiapa yang mahu nafikan, bukalah harakah, atau Malaysiainsider,atau malaysiatoday,atau suara keadilan, atau blog Dap.
  • Ingat, saya sebut PRO-M. Penyataan yang agak UMUM. Bukan merujuk kepada PRO-M UTM semata.
  • Pro-M secara maya di UTM boleh dilihat sebagai pihak yang aktif dalam menyebarkan fahamannya, muncul blog-blog seperti Penyapulidi,Utmtoday(pihak yang sama), yang condong kepada Pro-M,seperti penyataan saya sebelum ini( Buatlah nisbah sokongan). Namun kemunculan blog ini hanyalah bersifat sementara, maksud saya untuk PRK sahaja, selepas ini mungkin tutup atau jarang-jarang update.Ia sekadar mengsensasikan PRK dan sekadar melonjakkan Pro-M semata-mata.
  • Namun selepas PRK, UMT contohnya, pasti tetap akan dilanda gelora kepimpinan alias Pakatan Rakyat juga.(Tunggu dan lihat)
Kesimpulan
PRU adalah bayangan kepada PRK(kampus), cakap mereka bukanlah jaminan pembikinan mereka,lompat adalah untuk jawatan, Rasuah berkemungkinan wujud dalam bentuk tertentu, MalaysiaToday menyebar visi pembangkang sama seperti UtmToday yang membawa visi Pro-M, termasuk penyapulidi.
Jika lah benar bahawa bayangan PRU ada pada PRK, Evo-M tidak perlu risau, kalau menang tetap bawa dasar pentadbiran, kalau kalah, boleh bersama mahasiswa menonton drama Pro-M yang dilanda krisis. Kalaulah benar.
Kalau dilihat UIAM sentiasa dibawah pengaruh Pro-M, sama seperti Kelantan dibawah pengaruh Pembangkang.
Sifat antara Kerajaan dan Evo-M agak sama,begitu juga Pembangkang dengan Pro-M. Lihatlah nanti siapa yang menang. Lihat juga "teori keselarian" ini berjalan.
Selamat Mengundi Calon Pilihan Hati pada 28hb Jan 2010 nanti.

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails