Tautan Fikiran Suhaimi

.

Followers

Thursday, December 22, 2011

Bajet:Isu makanan di Kampus Universiti

Murah+Sedap+Berkualiti
Murah+Sedap+Tak berkualiti
Murah+Tak Sedap+Berkualiti
Murah+Tak Sedap+Tak Berkualiti
Mahal+Sedap+Berkualiti
Mahal+Sedap+Tak berkualiti
Mahal+Tak Sedap+Berkualiti
Mahal+Tak Sedap+Tak Berkualiti

Bagi saya, mana-mana student yang "berbajet" hanya cari option pertama atau kedua. Melain yang tidak "berbajet" mungkin akan memilih option ke-5.
Realitinya, sukar utk tentukan ada kualiti atau tidak, sebab student memang tidak akan tanya, "pakcik, beras ni jenama faiza, atau cap pisang ?berapa % hancur? Harga pakcik beli berapa ringgit sekilo? Beli kat Mana?"atau  ,"makcik, ayam ni berapa sekilo, organik ke? Asal kecik ayam ni,berapa bulan umur dia?".

Sedap tak sedap pun satu hal, student hanya buat keputusan selepas beberapa kali makan kat cafe sama, kadang-kadang terpaksa makan juga, sebab kedai tu je yang murah.

So kalau setakat nak buat isu, banyak je yang student boleh claim kat peniaga ni, tapi student tak mintak lebih, student hanya mahu makanan murah setimpal dengan kualiti. Peniaga sepatutnya kena faham la, jangan fikir untuk je, saya yakin untung peniaga adalah berlipat kali ganda, dan peniaga harus ingat, Student ni ibarat sedang belajar ibarat para penjihad, jihad fisabilillah iaitu berjihad untuk jalan Allah. Sesuatu yang amat dituntut dalam Islam. Besar pahalanya jika peniaga membantu para pelajar, menyenangkan mereka untuk belajar dan keluar berbakti pada agama, bangsa dan negara. Wsalam,

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik disini

Pelawat

free counters

Berbisnes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails